Kære Amino'er. Håber I kan hjælpe! Jeg er meget i tvivl omkring min seo strategi. De ting, jeg sælger på www.lazoy.dk, kalder kvinderne noget forskelligt. F.eks. kjolerne kaldes både figursyede kjoler, stramme kjoler, tætsiddende kjoler og bodycon kjoler. Det samme med skjorterne: der søges på skjorter til kvinder, dameskjorter og skjortebluser. Lige nu har jeg valgt at have hhv. Figursyede kjoler og Skjorter (til kvinder) i venstremenuen, og så har jeg de øvrige søgeord som skjulte kategorisider. Altså de figurerer ikke i menuen. Er det den bedste løsning? Så er hver side optimeret til det ene søgeord. Men hvad siger Google til f.eks. fire sider med samme produkter, men selvfølgelig med forskellig tekst, der passer til url, overskrift, title tag og meta beskrivelse? Eller kan jeg optimere én side til flere søgeord og så have samme chancer for at nå i top3? Og hvad med ental og flertal. For nogle søgeord søges der mest på ental og andre på flertal. Hvordan griber jeg det an? Skal jeg indrette url'en efter det mest søgte /figursyet-kjole eller skal jeg altid vælge flertal /figursyede-kjoler??? På forhånd tak for svar:-) Hilsen Ulla |
Hej Ulla
Jeg har faktisk skrevet lidt om det her: https://www.linkbuilding.dk/gode-huskeregler-keywords-soegeord/
Som udgangspunkt er det en god ide at have et brugercentreret syn på tingene, men nogle gange er Google ikke så kvik og så må man hjælpe dem lidt på vej f.eks. med to sider der egentlig har samme produkter, men målrettet forskellige søgeord.
Når man som webshop ikke er større end du er og ikke har meget erfaring med SEO vil jeg dog helt klart anbefale at du fokuserer på få sider og så til gengæld gør rigtig meget ud af dem, både ift. til tekst og links i stedet for at risikere at sprede smøret for tyndt og ikke rigtig godt noget af det godt nok :-)