Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturere en momsfritaget EU virksomhed i Dinero ikke muligt?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der ved om man kan fakturere en momsfritaget virksomhed i Dinero (Tysk virksomhed som er momsfritaget ifølge Art.15(10) af direktiv 77/388/EØF) ?

Jeg tænker at det skal faktureres som Momsfrit salg til udlandet (rubrik C), som er konto 1250 i Dinero, men Dinero tillader ikke at sådan en faktura godkendes og kommer med fejlen "Momstypen passer ikke til kontaktens land".

Det er muligt at bruge konto 1200 EU-Leverance ydelser (rubrik B-ydelser), men det er vel ikke måden, når nu det er en momsfritaget EU virksomhed?

På forhånd tak

Casper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01

vent på andre - men normalt - for at kunne fakturere uden moms til EU så skal du kunne konstatere købers momsnummer og så er det reverse charge. Jeg ved slet ikke om du kan fakturere uden moms - fordi det er til en tysk momsfritaget virksomhed da jeg ikke kender den specifikke regel, men  vent på andre -for hovedreglen er helt klart, at for at fakturere momsfrit til EU skal du kontrollere modtagers Moms nummer

Jeg kunne forestille mig du skal fakturere med dansk moms i dette fald, uanset han er tysk momsfritaget, men er ikke sikker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 07:40

Tak, John - for dit indspark.

For en god ordens skyld er der ikke tvivl om at den tyske virksomhed er momsfritaget i hele EØS, så ikke andre svar går i den retning.

Helt lavpraktisk er mit udfordring at jeg gerne vil fakturere som momsfrit salg til udlandet (rubrik C) og konto 1250 i Dinero, men det tillades ikke i programmet.

Med venlig hilsen

Casper

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:41

CasperS:

Er der nogen der ved om man kan fakturere en momsfritaget virksomhed i Dinero (Tysk virksomhed som er momsfritaget ifølge Art.15(10) af direktiv 77/388/EØF) ?

Lad os lige starte her; direktiv 77/388/EØF også kaldet "6. momsdirektiv" er ikke længere gældende. Du henviser til artikel 15 (som er videreført i kapitel 6 i det nugældende momssystemdirektiv)

Du skal dog lige være opmærksom på den Tyske virksomhed som sådan ikke er momsfritaget, den skal bare ikke opkræve moms af de leverancer som den leverer udenfor EU.

Men kan det tænkes, at du henviser til en forkert artikel i 6. momsdirektiv? For der er jo en kæmpe praktisk forskel i forhold til om den Tyske virksomhed er fuldstændig momsfritaget for alle leverancer eller bare er fritaget for de leverancer som leveres udenfor EU!

CasperS:

For en god ordens skyld er der ikke tvivl om at den tyske virksomhed er momsfritaget i hele EØS, så ikke andre svar går i den retning.

Helt lavpraktisk er mit udfordring at jeg gerne vil fakturere som momsfrit salg til udlandet (rubrik C) og konto 1250 i Dinero, men det tillades ikke i programmet.

Helt lavpraktisk er det forkert at fakturere som momsfrit salg til udlandet (rubrik C), som dansk momsregistreret virksomhed er den konto og rubrik reserveret til leverancer udenfor EU, aldrig indenfor EU.

Du har som dansk virksomhed er 2 muligheder såfremt du skal lave en leverance til Tyskland;

- Hvis den tyske virksomhed er momsregistreret og du kan validere dens "umsatzsteuernummer" skal du anvende en konto som henviser til rubrik B (OBS: Der er 2 rubrik B, en til varer og en til ydelser, bare lige så du vælger rigtigt)

- Hvis ikke den tyske virksomhed er momsregistreret, skal du som udgangspunkt fakturere med dansk moms!

Lige til sidst; nu ved jeg ikke hvad dit produkt er? men hvor leveres der til, rent landemæssigt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:56

Hmmmm mener at den artikel som trådstarter henviser til modsvares af den nuværende artikel 151. Her er der så den 3. mulighed at modtager har en fritagelsesattest som trådstarter skal have og opbevare som dokumentation for den momsfrie handel.

Iøvrigt enig - pudsigt at der henvises til et gammelt direktiv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:02

Whiskey:
Her er der så den 3. mulighed at modtager har en fritagelsesattest som trådstarter skal have og opbevare som dokumentation for den momsfrie handel.
og for bogføringen - skal det så overhovedet med i momsangivelsesrubrikker - eller i så fald - hvis der modtages frigørelsesattest behørigt og ikke bare henvisning til et eller andet - men konkret frigørelsesattest - bare bogføres på en konto uden moms manuelt?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:10

Whiskey:

Hmmmm mener at den artikel som trådstarter henviser til modsvares af den nuværende artikel 151. Her er der så den 3. mulighed at modtager har en fritagelsesattest som trådstarter skal have og opbevare som dokumentation for den momsfrie handel.

Det kan ikke afvises, artikel 15 er spredt udover mange forskellige nye artikler. Så mulighederne er mange. Måske trådstarter kunne hjælpe lidt til med opklaringen, ellers gætter vi jo i princippet bare videre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:13

Art 15 punkt 10 i det gamle direktiv = artikel 151 i det nuværende. Trådstarter er da meget præcis......

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:29

Whiskey:

Art 15 punkt 10 i det gamle direktiv = artikel 151 i det nuværende. Trådstarter er da meget præcis......

Du har ret, jeg overså ti-tallet! beklager....

Men det ændrer i så fald vel ikke på at trådstarters tyske kunde må være momsregistreret og må have et momsnummer som kan valideres? og så skal der anvendes en konto i Dinero som henviser til "rubrik B". 

Trådstarters leverance er vel bare en "alm" levering indenfor EU. Hvad den Tyske virksomhed er fritaget for at pålægge på sine leverancer har vel intet med trådstarters praktiske problem at gøre.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2112
Skrevet kl. 10:58
CasperS:

Det kommer vel også an på, hvilken type kunde det drejer sig om.

I en anden tråd har jeg oplyst, at SKAT ved kontrol har informeret om, at jeg skal (ved denne kunde) anvende Rubrik C. Denne kunde har ingen CVR. NR eller P-NR i nogle lande. Og er helt MOMSFRI. Så her er momssystemdirektivet "sat ud af spil", kan man vel sige.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)