Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kloge mennesker kan hjælpe mig med, da jeg er lidt forvirret. :)
Jeg flytter til udlandet (Asien) den 1. Juli og vil således flytte ud af min lejede bolig og melde flytning til udlandet på folkeregisteret. Indtil videre regner jeg med at være væk i minimum 1-2 år men det kunne sagtens blive til længere eller endda permanent. Jeg har ingen bolig eller andre aktiver overhovedet i Danmark. Samtidigt med at jeg flytter fra Danmark starter jeg med at lave webdesign arbejde for en udenlandsk virksomhed. Virksomheden hører hjemme i Slovakiet men jeg arbejder kun online og vil ikke udføre noget arbejde i hverken Slovakiet eller i Danmark.
På skats hjemmeside står der under flytning til udlandet at man har "Ingen skattepligt i Danmark: Når du hverken har bolig eller indtægter her i landet. Du skal hverken selvangive eller betale skat i Danmark." Men jeg har også læst lidt om 6 måneders reglen og 42 dages reglen og er lidt forvirret omkring hvilke regler jeg skal følge. Det virker logisk nok at når jeg ikke har bolig i Danmark og ikke arbejder i Danmark så betaler jeg ikke skat i Danmark, men med skat er det vel aldrig helt så simpelt eller hvordan? :)
Det er ret enkelt. Hvis du udflytter og melder det til folkeregistret, og ikke ejer bolig, virksomhed eller andet i Danmark, har du ingen skattepligt i Danmark.
hvis jeg var dig, ville jeg beholde adressen i danmark og bruge 6 måneders reglen :-)
Du skal også være opmærksom på, hvis du udflytter af danmark i mere end 12 måneder, kan det være svært at bevise dine timer til akassen (hvis du er medlem af sådan en) er du ikke eller kan du ikke få noget fra akassen, hvis du har behov for det når du kommer hjem, er du kun berettet til start hjælp som er ca ½ kontant hjælp
Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)
Tusinde tak for jeres svar, det virker jo meget simpelt så. :)
Jack, jeg lejer kun en lejlighed i Danmark som alligevel udløber så jeg har ingen bolig at skulle forsøge at holde fast i og er ikke medlem af en A-kasse. Så vidt jeg ved kommer man nu på integrationsydelse hvis man har boet i udlandet i mere end et år og den er som du siger en del lavere end kontanthjælp og A-kasse men det regner jeg ikke med der bliver brug for og under alle omstændigheder så er den forskel jo hurtigt tjent ind i sparet skat, som du jo sikkert ved hvis du bor i HK. :)
Tusinde tak for jeres svar, det virker jo meget simpelt så. :)
Jack, jeg lejer kun en lejlighed i Danmark som alligevel udløber så jeg har ingen bolig at skulle forsøge at holde fast i og er ikke medlem af en A-kasse. Så vidt jeg ved kommer man nu på integrationsydelse hvis man har boet i udlandet i mere end et år og den er som du siger en del lavere end kontanthjælp og A-kasse men det regner jeg ikke med der bliver brug for og under alle omstændigheder så er den forskel jo hurtigt tjent ind i sparet skat, som du jo sikkert ved hvis du bor i HK. :)
Bare du er klar over, hvis du flytter tilbage efter 12 måneder, så har du mindre rettigheder og er kun berettigede til integrationsydelse (det kan gå galt for enhver) de efterfølgende 8 år, du skal nemlig ha boet i danmark de sidste 7 ud af 8 år for at være berettigede til en snollet kontant hjælp, her ville det være smartere at beholde bare en co. adresse i danmark :-) hvad skat kræver at dok. for du er udrejst i mere end 6 måneder, må du tage med dem, det vil jeg ikke rådgive om, men de kunne for eks være interesseret i kvitteringer, du hæver penge på dit kredit kort i udlandet eller bank kvitteringer fra din udenlandske bank osv.
Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)