Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan står det til med IVS (iværksætterselskaberne)?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

For godt to år siden blev det muligt at starte egen virksomhed med et indskud på 1 krone. Danskerne har taget muligheden til sig, og har startet næsten 20.000 af de såkaldte IVS’ere siden. Nedenfor et link til en analyse af udviklingen i omfanget af iværksætterselskaber og andre selskabstyper, som Experian har udarbejdet for Dansk Erhverv og FSR – danske revisorer.

Link til analysen.

Tilmeldt 5. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Fra  Lighthouse Technology Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for deling Whiskey - spændende læsning. Det bærer dog en smule præg af at det er lige tidlig nok at konkludere en hel masse. 

F.eks. fortæller analysen på figur 7.2 at 38,25% af IVS'erne er angrebet på egenkapital og 37,70% er konkurstruet. Jeg kender ikke til deres måde at opgøre det på, men kunne forestille mig at selskaber med 1 kr. i egenkapital regnes for angrebet på egenkapital/konkurstruet. Hvis den antagelse holder, betyder det at rigtig mange holdingselskaber indgår i denne statistik. 

Også deres statistik for ændring fra IVS til APS er rimelig intetsigende, da lovkravet siger at 25% af overskuddet skal sparres op indtil de 50.000kr. i egenkapital opnås. Ud fra de øvrige tal, så kunne noget tyde på at startups har omfavnet denne selskabsform, og de er typisk ikke overskudsgivende det første to-tre år. Det læser jeg ud fra at omkring 50% af virksomheder indenfor brancherne; information og kommunikation, Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser og Administrative tjenesteydelser og hjælpetjenester, startet i 2016 er IVS'er. 

Jeg tror man kan sige meget mere om det reelle billede om to år. Det ser ud til at antallet af nye IVS'er er en succes - men at for mange desværre ikke har styr på kapitalen. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i. at det alt for tidligt at lave de store konklusioner. Spørgsmålet er også om tidspunktet for undersøgelsen er det rette. Tager man eksempelvis tabel 2 med overlevelsesgraden. Her vil tallene for 2015 formentlig ændre når det konstateres at en del selskaber formentlig også i år ikke har fået indsendt regnskaber og skal sendes til tvangsopløsning

For mit vedkommende glæder jeg mig over at mange har lysten og modet til at springe ud med egen virksomhed og så undres jeg over om man ikke kunne have undværet IVS og i stedet bare sat kapitalkravet ned for et almindeligt aps.

Tilmeldt 5. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Fra  Lighthouse Technology Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jeg er enig i. at det alt for tidligt at lave de store konklusioner. Spørgsmålet er også om tidspunktet for undersøgelsen er det rette. Tager man eksempelvis tabel 2 med overlevelsesgraden. Her vil tallene for 2015 formentlig ændre når det konstateres at en del selskaber formentlig også i år ikke har fået indsendt regnskaber og skal sendes til tvangsopløsning. 

For mit vedkommende glæder jeg mig over at mange har lysten og modet til at springe ud med egen virksomhed og så undres jeg over om man ikke kunne have undværet IVS og i stedet bare sat kapitalkravet ned for et almindeligt aps.

God iagttagelse med tvangsopløsningerne! 

Ja, det er egentlig sjovt hvorfor man ikke har benyttet sig af dette. En af grundende kunne være at man var nervøs for hvordan kreditorer vil behandle en selskabsform med slækkede kapitalkrav, og derfor ikke ville risikere at dette fik indflydelse på allerede eksisterende selskaber med de højere kapitalkrav. Især taget i opløsningsgraden for IVS'er i betragtning. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Clement:
derfor ikke ville risikere at dette fik indflydelse på allerede eksisterende selskaber med de højere kapitalkrav. Især taget i opløsningsgraden for IVS'er i betragtning

Meget enig - og så vil de aps have en forventning om at kunne nedbringe deres selskabskapital til et "nyt" minimum. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Mikkel Clement:
derfor ikke ville risikere at dette fik indflydelse på allerede eksisterende selskaber med de højere kapitalkrav. Især taget i opløsningsgraden for IVS'er i betragtning

Meget enig - og så vil de aps have en forventning om at kunne nedbringe deres selskabskapital til et "nyt" minimum. 

jeg tror I har rammet hovedet på sømmet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
For godt to år siden blev det muligt at starte egen virksomhed med et indskud på 1 krone

Denne mulighed er jo, hvis firmaerne køres seriøst som alle andre former, god nok.

Jeg tror det var John Hannover, der svarede mig, bla., i en tråd: "Nogle misbruger denne mulighed til oprydning" måske lidt omskrevet.


Jeg har selv 2 IVS selskaber og kører efter reglerne og tjener penge. Det er jo derfor vi starter op selv?.

Jeg har set flere heromkring, der har haft problemer i ApS - A/S stiftet et IVS, flyttet aktiver, lukket (tvangsopløst) ApS - A/S. Når så boet er gjort færdigt, 99,8% efter §143, så stiftes et nyt ApS - A/S og IVS likvideres. Det er jo misbrug - eller?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap, for cirka 14 dage siden udsendte Erhvervsstyrelsen et notat, hvor en af konklusionerne er at der ikke er indikation på at IVS ianvendes til økonomisk uansvarlig virksomhed i større omfang end de andre virksomheder.

Problemerne omkring IVS knytter sig til forståelse af regler og pligter. Det afspejler Amino egentlig ganske godt.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)