Hej alle aminoer. Jeg har i lang tid gået rundt med en tanke om at starte min egen virksomhed, hvor jeg har en ide og koncept klar. Problemet er bare, at det hele er nyt for mig og ved slet ikke hvordan jeg skal starte og hvem jeg skal tage kontakt til. Her er nogle punkter som jeg søger råd til: 1. Skal jeg finde en partner (en person som har mere erfaring) 2. Kapital (Jeg har ingen penge. Hvem burde jeg tage kontakt til) 3. Når jeg ingen penge har, hvor stor en andel af virksomheden burde jeg give til långiver 4. Nogle gode råd generelt 5. Hvad er jeres syn på venture capital (kunne man tage kontakt til dem) 6. Hvordan starter jeg :D Jeg glæder mig til at høre jeres svar. :) (Det kunne være fedt, hvis i skrev hvordan jeg step to step skulle igang) :) |
Første skridt ville være at få dine tanker ned på papir i en business plan, det behøves ikke være en fuldt ud professionel businessplan. Her er et link til en god skabelon
https://www.entrepreneur.com/article/38308#sec2
Man kommer tit dybere ind i sin ide og finder på mange nye ting samt får et godt overblik når man skriver sin ide ned på papir.
Vær ikke bange for at fortælle om din ide offentligt. Ved at fortælle folk åbent om din ide er der en langt større chance for at finde en eventuel samarbejdspartner.
Nu ved jeg ikke om din ide er et app, webshop eller et fysisk produkt, men fremgangsmåden er meget den samme.
Find ud af hvad det kræver at lave din ide til virkelighed, gør dette ved at lave research på nettet. F.eks. hvis du skal lave et fysisk produkt af plastik, skal du finde ud af hvor meget det koster af få lavet, du vil herefter langsomt finde ud af ting du ikke selv kan klare. Dette ville f.eks. være at tegne produktet i 3D, så skal du ud at finde dig en 3D designer. Meld dig til diverse forums omkring iværksætteri og spørg der, f.eks. reddit, facebook(Ungiværk, Iværksætter netværk)
Hvis du skal ud at finde kapital skal du have en klar ide over hvad det kræver at lave dit produkt, derefter find ud af hvor meget din virksomhed er værd (det er svært). Derefter skal du finde ud af hvad det mindste beløb du skal bruge er for at lave dit produkt, og det er dette du skal bede om fra investoren.