Hej Jeg købte for snart et halvt år siden et produkt hos en tysk forhandler på nettet. Jeg bestilte det som COD (Cash On Delevery). De sendte ved en fejltagelse, som om den var betalt. Nu her for 1 måned siden modtog jeg et brev, hvor de bad mig om at indbetale beløbet på deres konto. Det har jeg undladt, og nu har jeg modtaget en regning med en rykker. Jeg vil gerne vide, om der er nogen, der har kendskab til, hvor langt jeg kan trække den, og hvordan reglerne er mht. inkasso på tværs af grænserne? Er det ligeså "nemt" som i Danmark, eller vil forhandlere bare håbe på, at jeg betaler? Beløbet er i underkanten af 10000kr.
Mest af alt er jeg iriteret over, at de først sender den nu, og at jeg nu skal stå for bankgebyret. |
Inkasso på tværs af landegrænser
- 1
|
Piv piv piv....! ![]() Du VIDSTE jo at den ikke er betalt, og du troede at du fik en gratis vare. Det fik du ikke, og efterfølgende vil du ikke betale? Du har allerede fået ½ års kredit, og nu vil du ikke betale? TAG DIG SAMMEN OG BETAL! Du HAR fået varen! Hvis du virkelig var så irriteret over ikke at have fået en regning, havde du jo nok henvendt dig for at få den ikke? Rykkergebyr fortjerner du sq, ligesom alle andre der ikke betaler sin regning. Det er en bugger når folk ikke gider betale deres regning, og ser 'hvor langt de kan trække den'. STRAM OP! |
Ja, man kommer længst med ærlighed. Men jeg undlod selv at tage kontakt i første omgang eftersom, jeg ikke mente, at det var mit ansvar. Nu er jeg imidlertidig træt af, at en regning dumper ind næsten et halvt år efter, og med den ekstra omkostning, at jeg skal betale bankgebyr. Jeg vil gerne indrømme, at det er uærligt, men lige nu hænger den regning mig langt ud af halsen. |
Nu ved jeg ikke om jeg har forstået det korrekt, er det gebyr et der kom på den første regning, fordi det ikke blev sendt som COD? I så fald burde du have kontaktet dem om at du naturligvis gerne ville betale regningen, men ikke det ekstra bankgebyr, da du havde valgt en anden afregningsmetode ved bestilling. Hvis ovenstående er forkert og der er tale om et gebyr der kun er kommet på pga. at du ikke betalte første regning, så mener jeg at du har fortjent gebyret og bør betale det. Er du selv iværksætter? I så fald må du vide hvor irriterende det er med folk der ikke betaler deres regninger. Hvis du er utilfreds med noget må du jo give firmaet besked, der er jo formodentlig tale om en fejl, og hvem ved om ikke de ville have taget bankgebyret hvis du havde henvendt dig i tide. |
|
Træk bankgebyret fra og send dem resten pronto, det er fair og anstændigt. Dbh Martin |
Jeg er meget uenig med Martin.
Hvis du ved første anmodning om betaling var blevet opkrævet bankgebyr, burde du straks have meddelt, at det var handlet COD, og at de så derfor selv må står for bankgebyret.
At de så ovenikøbet skal rykke for at få pengene - og du sidder og spekulerer i hvor længe du kan trække den - om muligt slippe helt for at betale.
Du bør betale både bankgebyr og rykkergebyr oveni din betaling!
|
Ligefrem meget uenig, følelelserne får frit løb ;-) Jeg forstod det bare blot som at gebyret var noget der kunne have været undgået, hvis firmaet ikke havde lavet fejlen. Men hvis det ikke er tilfældet skal du selvfølgelig betale det hele. Under alle omstændigheder er det super dårlig stil at spekulere i at undlade at betale! Dbh Martin |
Ja, selvom det kan være kold business så må følelserne også komme med - specielt når vi taler om moral og etik. Jeg ved selv hvor irriteret jeg bliver på at skulle bruge tid på nogen, der ikke kan finde ud af at betale for den ydelse/vare, de har fået. Det er bare for dumt.
Der er sikkert så mange andre områder, hvor vi er kedeligt enige
|