Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad ganger man overskuddet med

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man vil sælge sine anparter i en koncern som man har xx antal procenter af .
Hvad ganger man så overskuddet med , for at finde frem til en ca salgspris ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er relativt stabilt og har været der i mindst 3 år - så 4-8 gange. Inden da -  er det meget mere kompliceret. Afhænger vel også af om det er til de andre anpartshavere eller eksterne. Ingen facitliste i alle fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jan 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en meget stor og stabil virksomhed som er i meget stor vækst.
Anparten skal sælges til de andre anpartshavere .

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John her, der er ingen facitliste. Din anpart er det værd en køber vil give og en der allerede er i projektet vil typisk give mere, da de kender projektet.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Et sted har jeg set følgende formel til at estimere værdien af en meget lille virksomhed:

1x overskud 2013 +
2x overskud 2014 +
3x overskud 2015

Herefter divideres summen ovenfor med 6.

Derefter fratrækkes DKK 250000 såfremt der ikke har været udbetalt løn i virksomheden og der kræves en vis mængde arbejde for at drive virksomheden.

Slutteligt tillægges værdien af aktiverne i selskabet.

Tilmeldt 9. Oct 07
Indlæg ialt: 95
Fra  InnoCore ApS Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Jeg syntes det lyder meget lavt...
ud fra den formel så vil en virksomhed med 4.500.000 i overskud 3 år i træk kun være 4.500.000,- kroner værd i salg.

jeg har hørt et groft tal ved stabil virksomhed som er 5x overskud efter skat og klart så kan det tal være mere eller mindre alt efter vækst muligheder.

Sitecore blev solgt for noget der minder om 100X overskud efter skat. :) (så har jeg også en virksomhed til salg :))

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

der findes ingen formel. Værdien er det som betaler mener den er værd fremadrettet - og det kan være fra 0 til 100.000 gange oveskud

For helt stabile firmaer med historik er 5-10 gang overskud dog ikke usædvanligt. Det svarer til at køber får forrentet sin investering med 20-10% og det er nok der de fleste lander kravmæssigt - for helt stabile virksomheder

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

I bund og grund et meget kompliceret spørgsmål, som du har stillet meget kort.

Hvis det er en stabil virksomhed, som tjener det samme hvert år og der er udsigter til at den gør det de næste mange år, vil jeg gange årets overskud med 3-10. Der er rigtig mange forskellige faktorer, som taler prisen op og ned.  

MEN du skriver, at det er en virksomhed i vækst - derfor er det måske ikke helt optimalt at tage udgangepunkt i hvad der tjenes i år, men derimod tage udgangs punkt i hvad du forventer virksomheden kommer til at tjene de kommende år.

Eksempel:
Tjener virksomheden i år 1 mio. om året, vil prisen være alt fra 3-10 mio.
Har du udsigter til, at virksomheden inden for en overskuelig årrække tjener 5 mio. om året, vil en pris på mellem 3 og 10 mio. selvfølgelig være for lav.
Det er derfor nødvendigt at vurdere den fremtidige indtægt, og vurdere med sig selv hvor meget man vil sælge det for. 

Jeg har her et link, som beskriver nogle af de processer man kan gå igennem, når en virksomhed skal værdiansættes:
http://ledelse.borsen.dk/article/view/522/vaerdiansaettelse_af_virksomheder.html   

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)