Godaften Amino'er :-) Jeg har fået produceret en forbrugsvare(ikke fødevare), som kræver løbende test eftersom jeg ønsker at udvikle på denne - konstant. Derfor har jeg en række spørgsmål vedr. korrekt bogføring af diverse scenarier. Varen er produceret udenfor EU. 1) Jeg skal som ejer af selskabet løbende teste min vare, for at konstant være obs. på USP'er, forbedringer og udvikling. Derfor tager jeg 1 stk ud til test. Hvordan bogføres dette? 2) Jeg har en række ambassadører som b.la. uddeler flyers og lign. rundt omkring på diverse hotspots i landet. De får naturligvis min vare, for at få komplet ejerskab omkring produktet - gratis. Skal dette bogføres som markedsførings omkostninger af varens indkøbspris+told+fragt? Skal der en faktura på dette ift. dinero? 3) Jeg udlodder en konkurrence på nettet om en gratis prøve af min vare. Skal dette bogføres som markedsførings omkostninger af varens indkøbspris+told+fragt? Skal der en faktura på dette ift. dinero?
Dbh M |
Bogføring: Vareforbrug, test af varer og præmier
- 1
1 - forudsat du ikke samtidigt har glæde af varen privat - ex tester en rødvin til middagsbordet - eller andet man normalt bruger - så kan du lave en konto til test - eller bare bogføre som vareforbrug med bilag om test. Vær opmærksom på det med det ikke må ligne privat forbrug 2 Det er mere problematisk som jeg læser det - De udfører et stykke arbejde (flyers f.eks ) og om du betaler dem med penge eller vare erligemeget. Hvis ikke de skal aflevere varen tilbage når de har sat sig ind i den, så er det løn eller honorar og det kræver at du indberetter det til skat (som honorar eller løn) med varens indkøbspris inkl. moms på deres CPR - ellers er det desværre sorte penge 3 kræver mere undersøgelse - men ja det kunne være markedsføringsomkostninger men afhængig af konkurrence form og værdi, vil det formentlig skulle udløse præmieafgift for modtageren, som du jo skal tilbageholde og indbetale Jeg svarer som bedst jeg kan her og synes du skal ofre lidt på en revisor - da du let kan lyde som om, du gør ting skat ikke bare godkender vh John Hannover |