Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor skal banken bruge sygesikring for at oprette virksomheds konto?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Min partner og jeg er ved at oprette et ApS som er ejet af vores holding selskaber.. I den forbindelse siger min bank mand at han i følge lovgivningen skal bruge min partners sygesikrings bevis til oprettelse af kontoen.. Jeg forstår det ikke. For det første, hvorfor skal banken bruge en persons sygesikring til at oprette en firma konto ejet af en virksomhed ? En virksomhed er jo juridisk set sin egen instititution og som sådan også sin egen ejer over den bank konto som er tilknyttet virksomheden. Og virksomheden er stiftet af vores selskaber og IKKE af os.. Jeg kan slet ikke se hvor i billedet min partners sygesikring eller nogen form for ID er relevant for kontoen?

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:44

Alle danske pengeinstitutter er omfattet af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, hvoraf finanstilsynet har pålagt at bankerne skal kende deres kunder, samt deres brug af banken. Virksomheden bliver også bedt om at indlevere dokumentation til brug for legitimation af selve virksomheden, da det jo er de tegningsberettigede samt den eller de fysiske personer, der i sidste instans ejer og/eller kontrollerer virksomhedens indestående.

Vh. en bankansat i en af landests største banker Smile

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:50

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Berlin
Tilmeldt 16. Apr 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:03

Jeg må indrømme jeg troede at der skull mere til end sygesikringsbevis. Troede pas var nødvendigt. Så fik jeg lært noget nyt idag også Smile

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 17:06

Lasse:

Jeg må indrømme jeg troede at der skull mere til end sygesikringsbevis. Troede pas var nødvendigt.

Sygesikringsbeviset/sundhedskortet er det eneste ID staten udsteder til danske statsborgere.

Man SKAL ikke have hverken pas eller kørekort.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:20

Fru Hartmann:

Sygesikringsbeviset/sundhedskortet er det eneste ID staten udsteder til danske statsborgere.

Man SKAL ikke have hverken pas eller kørekort.

korrekt - men det underletter nu en gang i banken - da de generelt vil se billedlegitimation - og så nytter det jo ikke noget at sige, sådan et har jeg ikke - hvis det så giver problemer med at få en konto til firmaet - banker kan jo altid bare sig nej til at udstede en erhvervskonto.

Det er ikke lovkrav at man skal have det - men billedlegitimation anbefales altid til erhvervskonti og mon ikke de fleste over 18 idag har enten kørekort eller pas - eller begge dele - jeg tror ikke jeg kender nogen der ikke har været i udlandet i den alder f.eks -  men det kan jo findes. Så må man jo lede efter en bank der siger OK til sygesikring/dåbsattest og andet med CPR - men har man billedlegitimation så BRUG det

Hvidvaskloven om emnet:

53. Hvidvaskloven stiller ikke krav om forevisning af billedlegitimation, men billedlegitimationen er en mere sikker legitimationsmåde, når kunden møder fysisk op ved etableringen af kundeforholdet, fordi virksomheden da har mulighed for at sammenligne personens ansigt med billedet på legitimationsdokumentet. Det anbefales derfor, at der i disse tilfælde stilles krav om billedlegitimation.

54. Det anbefales derfor, at virksomheden forlanger forevisning af billedlegitimation udstedt af offentlig myndighed, f.eks. Pas Kørekort

55. Hvis der ikke forevises billedlegitimation, må virksomheden forlange forevisning af anden gyldig dokumentation udstedt af offentlig myndighed. Der kan f.eks. være tale om følgende: Dansk sundhedskort (med CPR-nr.) Dåbs- eller navneattest (med CPR-nr.) Vielsesattest Årsopgørelse fra skattemyndighederne Anden lignende dokumentation. Da de nævnte legitimationsdokumenter ikke giver samme sikkerhed for kundens identitet som billedlegitimation, bør der normalt foretages supplerende handlinger. Se eksempler på supplerende handlinger under 10.4.3.2.2 om distancekunder.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)