Hej, jeg sidder pt. og forsøger at lægge et budget. Posterne på dette skal, så vidt jeg er orienteret, være ekskl. moms.
Skal dette på budgettet figurere inkl. eller ekskl. moms? Det giver naturligvis mest mening at dette skal være ekskl. da jeg på bundlinjen skal kunne beregne et overskud/underskud. Min største forvirring er her, at moms er en "merværdiafgift" på varekøb. Men de 100.000 DKK jeg står med i hånden til at starte med, har vel i sig selv ikke noget med moms at gøre?? Alt i alt, hvordan opstilles et budget korrekt og hvor skal der fraregnes moms? pf. tak. |
Hej
For at kunne give dig et ordentligt svar, kræver det at vi ved hvilke budgetter du er i gang med at lave. Er det et resultat, balance eller likviditetsbudget?
Resultat: Du skal ikke regne moms med i dit resultatbudget, da det ikke har noget med dit resultat at gøre.
Balance: Købsmoms og salgsmoms samt momsafregning - Købsmoms på aktiver og salgsmoms på passiver. Momsafregning er typisk også i passiv-siden, da du jo helst skulle sælge for mere end du køber.
Likviditets: Her er det en god idé at regne moms med, da det har en stor betydning for din likviditet.
Håber det kunne hjælpe.