Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervs konto

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har sidste år (2015) brugte min lønkonto til firmakonto, jeg har personlig virksomhed. (ikke selskab)

Det vil sige, at i mit regnskab har jeg kun skrevet de posteringer der er firma relateret.

Er det forkert??

Jeg har en nemkonto i banken til firmaet, men bruger den ikke da den ikke giver noget i rente. Så har den kun for at få moms tilbage, som jeg så overføre til min lønkonto.

Nu kommer et måske indviklet spørgsmål: Når du har en faktura, som du sætter ind i regnskabet. Skal man have en hævning i banken? og hvis ja, skal kvitteringen (som man for når man gennemfører en betaling) gemmes som et bilag, eller hvad går man ved den??

På forhånd tak 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47206
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11

Nichlas Holm:

Det vil sige, at i mit regnskab har jeg kun skrevet de posteringer der er firma relateret.

Er det forkert??

nej - men en skatte kontrol vil være uhyre besværlig når du ikke har en selvstændig konto

Nichlas Holm:
Jeg har en nemkonto i banken til firmaet, men bruger den ikke da den ikke giver noget i rente. Så har den kun for at få moms tilbage, som jeg så overføre til min lønkonto
Skidt ide efter min mening- Gør kontrol og alt andet hundesvært når du ikke kan stemme regnskab af mod bank.- Hvad får du i rente - det er jo rene småpenge garanteret på de beløb jeg tror det drejer sig om

Nichlas Holm:
Nu kommer et måske indviklet spørgsmål: Når du har en faktura, som du sætter ind i regnskabet. Skal man have en hævning i banken? og hvis ja, skal kvitteringen (som man for når man gennemfører en betaling) gemmes som et bilag, eller hvad går man ved den??

ikke forstået men prøver: - du får en faktura - du bogfører den - Hvis du ikke betaler med det samme, så bogfører du mod kreditorer udestående - og så ved betaling mod banken

Jeg synes du skal bruge den korrekt konto KUN - og står der store beløb  så flyt dem via mellemregning til den med rente - men tror ikke det er beløb der betyder spor

Jeg tror også du skal overveje hjælp til dit regnskab, for jeg ville da nødigt skulle rode det ud med en bank der blander alt 

vh John Hannover

Tilmeldt 21. Oct 14
Skrevet kl. 22:20

Okay, tusind tak for det hurtige svar.

Det rejste så et andet spørgsmål: Skal der være en hævning i banken på en faktura?

Det er fordi, jeg har et cvr nr. og kan derfor få moms tilbage. Jeg er sammen med en anden om at opstarte et værksted. Så en ven har så købt et stykke værktøj og har fået en faktura, som jeg har lagt ind i mit regnskab. Men jeg har ingen bank overførelse på den, med andre ord. Jeg har ikke givet noget for værktøjet, men det har min ven. Hvordan går jeg det?? Og må man overhovedet det??

Vi er godt klar over at han ikke for nogen fordele ved at bruge penge til min virksomhed, men jeg ved ikke hvordan jeg bogføre det. Og om det overhovedet kan bogføres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47206
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04

Nichlas Holm:
jeg har et cvr nr. og kan derfor få moms tilbage. Jeg er sammen med en anden om at opstarte et værksted. Så en ven har så købt et stykke værktøj og har fået en faktura, som jeg har lagt ind i mit regnskab. Men jeg har ingen bank overførelse på den, med andre ord. Jeg har ikke givet noget for værktøjet, men det har min ven. Hvordan går jeg det?? Og må man overhovedet det??

NEJ - du må jo kun bogføre ting DU køber - det andet er bestemt ikke lovligt. Du kan købe den af din ven - men så kan han jo ikke fakturere med moms til dig da han ikke er momsreg

Du skal sørge for KUN at bogføre ting DU køber og dermed skal den jo ind som udgift OG have en modkonto - bank f.eks.

Aldrig trække moms fra noget du ikke har købt i dit CVR nogensinde. Kan vennen få sælger til at skrive dit CVR på regningen, så kan du have ladet ham lægge ud, og dermed betaler du HAM via bank - og bogføring er så - varekøb mod bank hos dig

Er I TO om at starte så må i jo desuden have firma sammen - enten I/S eller IVS-  I første fald kan der bruges en personlig konto hvis banken går med til at knytte CVR til den - i det andet fald må der ikke bruges andet end erhvervskonto. Du kan aldrig bogføre din vens køb ind med moms - ting skal være solgt til DIT firma og normalt med dit CVR nummer eller firmanavn på regningen for sådanne ting

Du skal altså overveje en online hjælp til bogføringen inden du kommer rigtigt galt af sted. 

vh John Hannover

Tilmeldt 21. Oct 14
Skrevet kl. 23:07

Okay tusind tak for hjælpenBig Smile

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nichlas Holm:
Jeg er sammen med en anden om at opstarte et værksted.

Jeg er helt igennem enig med John: Skidt for sig og snot for sig, både privat/firma og dig/"den anden". Og ja, et par klejner til bogføringen kan ligne luksus, men han/hun finder sikkert ting, som giver besparelser i sidste ende. Dette kunne være udgifter til firmaet, afholdt før den egentlige registrering, kørsel osv. osv.

Et alternativ til at være to om virksomheden er, at den ene ejer og giver den anden løn.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)