Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan det virkelig passe...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa venner Smile

Jeg er relativ ny i branchen, og håber der er en erfaren sejler, som kan hjælpe med et opklarende spørgsmål:

Kan det virkelig passe, at man ikke kan foretage et kapitalindskud i sit IVS selskab uden at man enten skal lave et gældsbrev fra sig selv til sit selskab eller lave kapitalforhøjelse med generalforsamlingsforskrifter om kurser, mv..

Jeg finder umiddelbart reglerne lidt hysteriske på det område her, når vi taler at smide lidt kapital (små 15.000) til at komme i gang på. Selskabet er ejet af mig, stiftet på en krone.

Hvem kan støtte til den mest hensigtsmæssige, hurtige og fornuftige måde at håndtere en lille kapital-indsprøjtning på uden at skulle vanvittige ressourcer på sådan lille operation.

MVH

EagleEyeEli

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 120
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 12:49

Hej

Det er et geneneralt problem med IVS som bliver stiftet for en krone, da du jo skal holde gerneramforsaling mm hvis selskabs kapitalen falder til under 50%.

Men det er korrekt at du nok bliver nød til at holde en genralforsamling  og få hævet kapitalen.

Det ville være super fint hvis skat gjorde opmærksom på dette problem når man stifter et firma med under 5000kr eller ligende i start kapital.

Tilmeldt 1. Apr 16
Skrevet kl. 12:55

Hej benjamin,

Tak for svar.

Jeg synes egentlig at det er fint at man kan stifte for en krone, da mit selskab ikke har været aktivt i lang tid, hvorfor jeg heller ikke har haft brug for at binde kapital i selskabet. Men kan det virkelig passe at der ingen andre muligheder er, end enten at lave et gældsbrev eller kapitalforhøje med ændring af vedtægter, mv.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:04

EagleEyeEli:
kan det virkelig passe at der ingen andre muligheder er, end enten at lave et gældsbrev eller kapitalforhøje med ændring af vedtægter, mv.?
ja med mindre det er et helt kort udlæg. Omvendt er det jo bare et lille gældsbrev - med en markedsrente - ofte 4-12% men - markedsrente=som banken f.eks. ville kræve - og så indberetter du renten til skat som person og selskabet har fradrag for den - værre er det jo ikke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 16
Skrevet kl. 13:23

Hej John,

Tak for svar - jeg kan se at du er en af de flittigste støttere herinde på amino - lige en anerkendelse herfra.

a) Hvordan finder jeg ud af markedsrenten - eller kan jeg suverænt selv bestemme renten (0,0001%)?

b) Hvordan udfærdiger jeg et evt. gældsbrev, og eksisterer der en god skabelon til mit lille behov?

c) Er der særlige regler for hvornår og hvordan mit selskab skal betale mig tilbage (selvom jeg ikke har den store interesse i det, hvilket er det der virker lidt skørt)?

d) Anvender man gældsbrevet som bogføringsbilag eller skal der anvendes andet ift. synliggørelse af kapitalforhøjelsen?

e) Skal der foretages ændringer på VIRK ift. gældsbrev?

e) Renten er vel et ligningsmæssig fradrag, som gør at der netto skal forelægge tilbagebetalinger til mig - right?

f)  Kan du uddybe: med mindre det er et helt kort udlæg?

Det var lige en del opfølgende spørgsmål i flere retninger - På forhånd tak for støtten!

Bedste Hilsner!

Tilmeldt 1. Apr 16
Skrevet kl. 13:25

Hej John,

Tak for svar - jeg kan se at du er en af de flittigste støttere herinde på amino - lige en anerkendelse herfra.

a) Hvordan finder jeg ud af markedsrenten - eller kan jeg suverænt selv bestemme renten (0,0001%)?

b) Hvordan udfærdiger jeg et evt. gældsbrev, og eksisterer der en god skabelon til mit lille behov?

c) Er der særlige regler for hvornår og hvordan mit selskab skal betale mig tilbage (selvom jeg ikke har den store interesse i det, hvilket er det der virker lidt skørt)?

d) Anvender man gældsbrevet som bogføringsbilag eller skal der anvendes andet ift. synliggørelse af kapitalforhøjelsen?

e) Skal der foretages ændringer på VIRK ift. gældsbrev?

e) Renten er vel et ligningsmæssig fradrag, som gør at der netto skal forelægge tilbagebetalinger til mig - right?

f)  Kan du uddybe: med mindre det er et helt kort udlæg?

Det var lige en del opfølgende spørgsmål i flere retninger - På forhånd tak for støtten!

Bedste Hilsner!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52

a - markedsrenten kan du finde ved f.eks. at høre din bank hvad de skulle have for at låne selskabet penge - eller andre. 0,0001 % tror jeg ikke du ville kunne overbevise skat om som markedsrente. I øvrigt er lav rente IKKE nødvendigvis en fordel. Du får jo penge ud til den rimelige skat for renter frem for løn, og selskabet har jo fradrag for udgiften

b - jeg ved det ikke - det er bare at skrive- Person eeelli har givet selskab xxxx CVR et lån på anfordringsvilkår (kortfristet) - Lånet er på kr yyyy og forrentes med x (vel 4-12% et sted) p.a. Renten betales månedsvis/årligt - eller hvad du vil, første gang den 1/4-2017 f.eks. Det kan også aftales, at lånet skal tilbagebetales om et år til overkurs (ex lån 100.000 - betal 110.000 tilbage om et år) det er samme sag- svarer til 10% rente og opgives på samme vis. Dato + underskrift og overfør via netbank så alt er let at dokumentere

c Nej men ved at skrive som anfordring (kortfristet opsigelse) så har du jo snor i det, for du vælger jo selv hvornår du vil opsige (det er som en kassekredit, den er normalt også på anfordring) 

d - ja det er fint - du bogfører som debet bank hvor pengene går ind og kredit Lån fra hovedaktionær eller anden konto under kortfristet gæld

e  Første e:  nej - det er ikke en kapitalforhøjelse - det er bare lån og intet skal ændres i virk.dk

e  andet e: ved jeg ikke om jeg forstår. Renten er udgift for selskabet og opgives af dig som renteindtægt - helt som bankrenter og andre

f - hvis du f.eks køber en dims, og ikke har firmakort med, og dermed lægger ud selv, men får pengene rimeligt kort efter igen - så er det bare udlæg og ikke lån

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 16
Skrevet kl. 19:41

Tak for besvarelserne, og godt du kunne holde styr på alle mine e'er.

Du kommer med i min aftenbøn, John!

Bedste Hilsner!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:28

Du kan indsætte beløbet og køre det over mellemregning eller som et egentligt lån fra dig til ivs med renter osv. Hvis det er midlertidigt, ville jeg nok bare lave det under mellemregning. Og så ikke kalde det en kapital-indsprøjtning - det lugter lidt af kapitaludvidelse.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:33

..jeg ser først nu Johns lidt omstændelige anbefaling. Jeg ville som sagt køre det over mellemregning, og hvis det så har stået så længe, at renterne er over en vis minimumsgrænse, ville jeg blot bogføre det. Taler vi om milliarder, er det en anden sag.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)