Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Husleje fra konkursbo

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Sunds
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg har udlejet et lille hjørne af mit lager til en rengøringsvirksomhed, som for ca. 1 måned siden gik konkurs. Jeg har modtaget kr. 250,00 i husleje pr. måned.

Han har lidt varer stående, som næppe har nogen særlig værdi, idet det meste er åbnet/i anbrud. Jeg har talt med advokaten som styrer boet, og han har tilbudt mig at købe dette lager for kr. 2.500. Det er jeg ikke interesseret i. Jeg har derimod meddelt ham, at jeg forventer, at han betaler husleje indtil varerne er fjernet eller at jeg kan overtage lageret mod at afstå for huslejen.

Men hvordan er reglerne? Har jeg krav på husleje som et privilegeret krav. Og hvis det ender med, at jeg skal bortskaffe det, har jeg så ret til at få mine omkostninger dækket??

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 18:54

Du skal starte med at se hvad der står i din lejekontrakt, du har vel 3 måneders forudbetalt husleje ? Du skal skrive til advokaten, helst med indleveringsattest, at du omgående imødeser hans svar på om han vil afhente varelageret, eller du kan bortskaffe det for boets regning. Du skal ikke vente for længe med at gå i gang hvis du ikke modtager husleje.

Du skal bare holde advokaten i kort snor, så du ikke får tab.

andelsboligrådgivning

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Sunds
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 19:05

Super og mange tak. Huslejekontrakten er meget kortfrattet. Der står blot at der betales kr. 250,00 pr. måned og den kan opsiges med 3 mdr. varsel og omfatter ca. 25 m2 som er afgrænset af 2 vægge og 2 streger på gulvet. Ingen forudbetaling.

Men jeg vil straks skrive i morgen til advokaten. Mail er vel også okay i disse moderne tider? Jeg kan jo bare bede ham bekræfte, at han har modtaget det.

Mange tak

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Allan Mikkelsen:

Men hvordan er reglerne? Har jeg krav på husleje som et privilegeret krav. Og hvis det ender med, at jeg skal bortskaffe det, har jeg så ret til at få mine omkostninger dækket??

Jeg er ikke helt enig med Klaus omkring at man skal starte med lejekontrakten. I en konkurs er lejekontrakten i sig selv fuldstændig værdiløs.

Du skal starte med at finde svaret i konkurslovens afsnit om gensidigt bebyrdende aftaler; det første du skal gøre er at spørge kurator om han vil tiltræde lejekontrakten? Hertil skal en kurator svare ja eller nej!

Et ja fra kurator gør dit krav på husleje priviligeret! Og lejekontrakten kører videre på de hidtidige vilkår.

Et nej gør at lejekontrakten er opsagt og du står uden lejer, ikke betalt husleje er ikke et priviligeret krav.

Hvad der skal ske med varerne afhænger lidt af hvad kurator svarer. Men vil de ikke tiltræde aftalen, skal boet også fjerne deres varer. 

I praksis tror jeg dog ikke du slipper for at skulle lave noget, da varerne ikke har en højere værdi end de 2.500 kr tænker jeg ikke at kurator har videre travlt med at hente varerne. Men så må boet varsles om at varerne vil blive solgt og dine omkostninger hertil vil fragå hvad der bliver over til boet.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)