Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cpr-nummer. Hvem må opbevare det af firmaer?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bliver lige pludselig i tvivl om noget. Hvis jeg gerne vil have slettet mit cpr-nummer fra ALLE private firmaer feks pokersider og bookmakere og andet på nettet, hvilken ret har jeg til at få det krævet slettet? 

Der er jo en ny spillelovgivning med Nemid og validering osv, men jeg vil gerne vide om nogen som helst privat virksomhed kan kræve at de skal have adgang til mit cpr-nummer? Jeg vil meget gerne have slettet ALT der omhandler cpr på nettet, så det kun skal bruges ved validering, og detter plejer at være krypteret og bliver forhåbentligt ikke gemt permanent ukrypteret. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:51

der er vel ingen der kan kræve dit CPR -  men givet mange .- inkl f.eks. alle arbejdsgivere, som kan kræve det hvis du vil have med dem at gøre. Du kan så lade være med at ville ha med dem at gøre og beholde dit CPR for sig selv

Om de så må opbevare det og hvordan - ligger vel i persondataloven - hvor de bla.a. har pligt til at slette oplysninger som de ikke har behov for længere - datatilsynet har med den side at gøre

Jeg ville formode, uden at vide det, at når man bliver bedt om at give CPR så begrundes det og betingelserne fremgår, ellers skal man da bare lade være.

Personligt har jeg ikke et frygt forhold til det. CPR KAN misbruges men generelt ikke så det går ud over ejeren af nummeret - snarere over dem som vælger at forlede sig alene på CPR ved handler - Jeg tror ret få i dag gennemfører handler ud fra bare CPR og hvis de gør, så er de selv ude om det. Det går ikke ud over CPR indehaveren, men over dem selv - ud over det naturligvis kan være besværligt at have identiteten stjålet rent praktisk

CPR findes jo overalt, fra vuggestue børn, børnehaver - skoler, arbejdsgivere, biblioteker, tandlæge, læge og og der har været en række store læk ligesom jeg tror hackere der vil have dem, for det let - så rent personligt tager jeg et ikke ret tungt i forhold til så meget andet - men giver det naturligvis ikke uden jeg ser en god grund

Jeg aner ikke om du kan bede pokernet sider, bookmakere om at slette dig - det burde du vel kunne, men det er nok ikke let for dig at kontrollere om det faktisk så sker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:41

Jeg kender ikke reglerne pt. Men den kommende persondata forordning sikrer at virksomheder skal have procedurer for personoplysninger, samt at du skal kunne kræve oplysninger slettet.

Statsautoriseret revisor - København

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Skrevet kl. 18:43

Cef:

Jeg kender ikke reglerne pt. Men den kommende persondata forordning sikrer at virksomheder skal have procedurer for personoplysninger, samt at du skal kunne kræve oplysninger slettet.

Takker for begge svar. Det lyder godt med en fremtidig lov der sikrer at jeg kan få slettet data som jeg vil. 

Foranledningen var at Unibet´s support påstod at det er et lovkrav ifm spillelovgivningen at de opbevarer cpr-nummer. Ift deres spillelicens. 

Så tænkte jeg at det ikke kan være rigtigt, men måske er det et lovkrav at de opbevarer mine cpr-data. 

En anden ting angående udtræk det er noget alle firmaer kan få gjort uden mit samtykke ikke? Jeg skal lige tjekke hvem der har gjort udtræk ift mit cpr-nummer. 

Synes godt nok det er noget lort med cpr. En ting er at det er nemt for offentlige myndigheder at finde mig og min person, men det er jo personfølsomt og så vidt jeg ved kan ALT for mange få fat i det eller bevarer det uden det mindste omtanke. Specielt de offentlige myndigheder skider personfølsomheden et stykke. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Isaac:
Foranledningen var at Unibet´s support påstod at det er et lovkrav ifm spillelovgivningen at de opbevarer cpr-nummer. Ift deres spillelicens. 

Ja, det er et lovkrav  at en spiludbyder have oplyst cpr, navn og adresse. Opbevaring skal så ske efter reglerne i persondataloven.

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Skrevet kl. 19:32

Whiskey:

Isaac:

Ja, det er et lovkrav  at en spiludbyder have oplyst cpr, navn og adresse. Opbevaring skal så ske efter reglerne i persondataloven.

Ja men jeg har jo valideret min konto en gang, første gang jeg oprettede min konto, og yderligere første gang nem-id blev et lovkrav til login. Der skulle man verificere og bekræfte nemid med cpr og hele molevitten, men bagefter den gang har websitet INTET belæg for at bevare cpr-nummer. Alt andet kan jeg gå med til af adresse, email, osv, men cpr? Altså det jeg præcis fik at vide var at de pt SKAL opbevare CPR-Nummer i deres database, det skal være krypteret, men det kan ikke slettes, uanset om jeg er blevet verificeret eller ej. Så tænker jeg det er bare et påskud for at have mit cpr-nummer, fordi de en eller anden gang får brug for det, og på den måde slipper for at bede mig om det. Dvs de påstår at jeg intet krav kan fremsætte ift at få det slettet permanent hos dem. 

Så ved du med 100% sikkerhed at det er et lovkrav at de skal opbevare det, og dette er udstedet af lhttps://spillemyndigheden.dk/ ? Kan du henvise til hvor det står i deres betingelser eventuelt for at udstede licens? 

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 19:48

Isaac:

Spilleloven stiller krav til at spiludbyderne skal sikre sig at spillerne er over 18 år, så jeg vil tro at spiludbyderne er nød til at gemme dit cprnr. som dokumentation over for spillemyndighederne.

Persondataloven overrules i flere tilfælde af anden lovgivning. Jeg vil tro det også er gældende i dette tilfælde, så du f.eks. ikke kan tilbagekalde dit samtykke til at spilludbyderen kan opbevare din personlige oplysninger.

Mvh. Karsten Sønderup

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:02
Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Skrevet kl. 21:04

Har lige skimtet skats side vedrørende spillelovgivningen, og ja der står at man skal verificere kunden men ikke noget som helst om at det er lovkrav at de opbevarer cpr uden mit samtykke permanent, ej heller at de IKKE må fjerne det fra deres database efter jeg er verificeret. 

Jeg må undersøge sagerne nærmere, kontakter forbrugerstyrelsen for at høre om de kan hjælpe, hvad er op og ned ift mit cpr-nummer og private virksomheder. 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 21:48

Det er dækket ind under terror- og hvidvaskningslovgivningen, således at de til enhver tid kan finde dig, hvis du pludselig modtager eller sender flere millioner rundt.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)