Jeg bliver lige pludselig i tvivl om noget. Hvis jeg gerne vil have slettet mit cpr-nummer fra ALLE private firmaer feks pokersider og bookmakere og andet på nettet, hvilken ret har jeg til at få det krævet slettet? Der er jo en ny spillelovgivning med Nemid og validering osv, men jeg vil gerne vide om nogen som helst privat virksomhed kan kræve at de skal have adgang til mit cpr-nummer? Jeg vil meget gerne have slettet ALT der omhandler cpr på nettet, så det kun skal bruges ved validering, og detter plejer at være krypteret og bliver forhåbentligt ikke gemt permanent ukrypteret. |
der er vel ingen der kan kræve dit CPR - men givet mange .- inkl f.eks. alle arbejdsgivere, som kan kræve det hvis du vil have med dem at gøre. Du kan så lade være med at ville ha med dem at gøre og beholde dit CPR for sig selv
Om de så må opbevare det og hvordan - ligger vel i persondataloven - hvor de bla.a. har pligt til at slette oplysninger som de ikke har behov for længere - datatilsynet har med den side at gøre
Jeg ville formode, uden at vide det, at når man bliver bedt om at give CPR så begrundes det og betingelserne fremgår, ellers skal man da bare lade være.
Personligt har jeg ikke et frygt forhold til det. CPR KAN misbruges men generelt ikke så det går ud over ejeren af nummeret - snarere over dem som vælger at forlede sig alene på CPR ved handler - Jeg tror ret få i dag gennemfører handler ud fra bare CPR og hvis de gør, så er de selv ude om det. Det går ikke ud over CPR indehaveren, men over dem selv - ud over det naturligvis kan være besværligt at have identiteten stjålet rent praktisk
CPR findes jo overalt, fra vuggestue børn, børnehaver - skoler, arbejdsgivere, biblioteker, tandlæge, læge og og der har været en række store læk ligesom jeg tror hackere der vil have dem, for det let - så rent personligt tager jeg et ikke ret tungt i forhold til så meget andet - men giver det naturligvis ikke uden jeg ser en god grund
Jeg aner ikke om du kan bede pokernet sider, bookmakere om at slette dig - det burde du vel kunne, men det er nok ikke let for dig at kontrollere om det faktisk så sker
vh John Hannover