ikke let at forstå og mit råd er at du får en bogholder eller revisor til at støtte dig så du ikke laver bøvl
Du modtog 25 k for halvdelen af driftsselskabet. Hvem fik det - det var vel holding der ejede det - så det var vel holding der fik de penge - og de penge er så erstatning for den værdi holding havde i ApS - de oprindelige 50 k (passer jo med at de 25 var halvdelen)
Det må så alt andet lig være dit holding der har fået pengene og alt andet lig skal de blive der
Vil du have 10 k ud, fra holding så skal det jo have et overskud der giver dig mulighed for at udlodde udbytte når du nu afslutter regnskabsåret - Det er eneste mulighed for at få "bonus" - med mindre du vil anvende løn - som forudsætter du arbejder for det holding.
Bogføring må så - om jeg fatter det - være salg af aktier - som i holding nedsætter anpartskapitalen og i stedet kommer pengene ind i bank og egenkapital som cash
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ikke let at forstå og mit råd er at du får en bogholder eller revisor til at støtte dig så du ikke laver bøvl
Du modtog 25 k for halvdelen af driftsselskabet. Hvem fik det - det var vel holding der ejede det - så det var vel holding der fik de penge - og de penge er så erstatning for den værdi holding havde i ApS - de oprindelige 50 k (passer jo med at de 25 var halvdelen)
Det må så alt andet lig være dit holding der har fået pengene og alt andet lig skal de blive der
Vil du have 10 k ud, fra holding så skal det jo have et overskud der giver dig mulighed for at udlodde udbytte når du nu afslutter regnskabsåret - Det er eneste mulighed for at få "bonus" - med mindre du vil anvende løn - som forudsætter du arbejder for det holding.
Bogføring må så - om jeg fatter det - være salg af aktier - som i holding nedsætter anpartskapitalen og i stedet kommer pengene ind i bank og egenkapital som cash
vh John Hannover
Hej John
de 25k fik mit holding naturligvis. - og ja planen var jo at udlodde udbytte ved årsafslutningen.
Så du mener salg af aktier, og så kommer pengene ind som egenkapital på bank. Det var også det jeg regnede med, men kan jeg så trække penge ud af holding, da jeg mener jeg har læst et sted at det må man ikke når der er under 50k?
du kan kun udbetale udbytte hvis der er fri kapital til det - ikke hvis der "kun" er de 50 t kapital nej
Jeg synes som nævnt du skulle overveje en online bogholder til at føre dig videre - ellers får du sikker risiko for rod
Udbytte skal indberettes til skat af selskabet - når det er vedtaget på generalforsamlingen og de fleste viser det vist blot det under egenkapitalen i form af det disponerede resultat samt under resultatfordelingen. Det er så kun er det overførte overskud efter fradrag af udbytte der tillægges egenkapitalen.
Men vent evt på andre. Lige nu lyder det ikke til at du kan udbetale udbytte hvis det er af de 50 t du vil have penge ud. Hvis der er overført resultat i form af udbytte fra drift - som ligger som FRI kapital i holding - så kan du
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER