Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmanavn - Hvordan sikrer jeg at ingen hugger det før mig eller at andre allerede har retten til navnet?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er i gang med at starte egen virksomhed i restaurationsbrancen, og er stadig på idé stadiet.

Jeg har fundet på et navn til mit firma, som jeg er ret glad for.

Jeg har købt web domænet, men hvordan sikrer jeg mig at der ikke er en anden der får samme idé til et navn inden jeg får åbnet mit firma?

Er der regler for navne og i så fald hvor undersøger jeg dette. 

Er det et problem hvis der er lignende virksomheder som hedder det samme i udlandet?

Håber der er nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe mig :-)

Mvh

Mette

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 15:25

Hej Mette, 

Du sørger for at du er først og størst. 

Når vi kigger på Jensens Bøfhus sagen, så er der vidst ingen navne der er sikret mere... 

Tilmeldt 14. Mar 16
Skrevet kl. 15:59

Ja tak, den med at være først havde jeg selv regnet ud..... Men hvis jeg nu ikke er klar til at oprette firmaet i dag eller i morgen, kan jeg så ikke "sikre" navnet? Uden at have flere milliarder i ryggen?
Jeg er ikke ude på at blive en kæmpe stor kædevirksomhed, og mit navn indeholder ikke Jensen, McDonald, Disney, Champagne eller andet i den stil. Blot et lille lokalt sted.

Og hvad med mit spørgsmål ang. Virksomheder i udlandet med samme navn? Som også er små enkeltstående virksomheder, nogle regler der?

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 16:11

Du kan brand beskytte i fx EU. Tror nok det hedder varemærke beskyttelse i Danmark.

Dog skal der være et varemærke at du rent faktisk beskytter.. Et navn er ikke nok. Så firmaet skal være stiftet etc

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:20

2M_Aalborg:

Og hvad med mit spørgsmål ang. Virksomheder i udlandet med samme navn? Som også er små enkeltstående virksomheder, nogle regler der?

De fleste sager omkring navne (ex. jensens bøfhus vs. fiskerestaurant eller louise lego vs. lego) har udgangspunkt i markedsføringslovens §§ 1 og 18. Og det som der i sagerne lægges vægt på er om din virksomheds navn forveksles med modparten, derudover om I henvender jer til de samme kunder. Så hvis ellers ikke det er en niche-restaurant a la Noma, så henvender man sig som regel ikke til de samme kunder som en tilsvarende restaurant i udlandet og derfor vil den almindelige kunde ikke forveksle jeres navn (dvs. ikke have problem med markedsføringsloven).

Tilmeldt 14. Mar 16
Skrevet kl. 20:10

okay, meget brugbart, tak

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)