Ja tak, den med at være først havde jeg selv regnet ud..... Men hvis jeg nu ikke er klar til at oprette firmaet i dag eller i morgen, kan jeg så ikke "sikre" navnet? Uden at have flere milliarder i ryggen?
Jeg er ikke ude på at blive en kæmpe stor kædevirksomhed, og mit navn indeholder ikke Jensen, McDonald, Disney, Champagne eller andet i den stil. Blot et lille lokalt sted.
Og hvad med mit spørgsmål ang. Virksomheder i udlandet med samme navn? Som også er små enkeltstående virksomheder, nogle regler der?
Og hvad med mit spørgsmål ang. Virksomheder i udlandet med samme navn? Som også er små enkeltstående virksomheder, nogle regler der?
De fleste sager omkring navne (ex. jensens bøfhus vs. fiskerestaurant eller louise lego vs. lego) har udgangspunkt i markedsføringslovens §§ 1 og 18. Og det som der i sagerne lægges vægt på er om din virksomheds navn forveksles med modparten, derudover om I henvender jer til de samme kunder. Så hvis ellers ikke det er en niche-restaurant a la Noma, så henvender man sig som regel ikke til de samme kunder som en tilsvarende restaurant i udlandet og derfor vil den almindelige kunde ikke forveksle jeres navn (dvs. ikke have problem med markedsføringsloven).