Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ubetalte bestillinger fra Norge

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Nov 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har snakket en lille smule med i krogene her, og ellers være lurer i et stykke tid, men nu må tiden være inde til at jeg skal prøve om jeg også kan hente lidt hjælp her...

Jeg har en webshop, forhandler papirvarer, kun til private og hovedsageligt til Danmark.
Danske kunder kan vælge mellem forskellige betalinger men til udlandet sendes kun mod forudbetaling via bankoverførsel.

Problemet er at jeg ofte får bestillinger fra Norge, men at kunderne aldrig betaler.
De får oplyst at jeg vil kontakte dem med den endelige pris, efter at varerne er pakket og vejet, for de skal betale faktisk porto. Som regel vælger jeg at sende som maxibrev, og portoen er da den samme som en almindelig pakke til Danmark (altså samme pris som danske kunder betaler), så det er ikke hér hunden ligger begravet.
Momsen bliver trukket fra, men pakken skal igennem tolden i Norge (hvis de fanger den, ellers er det op til kundens egen samvittighed om der skal betales told og moms i Norge).

Jeg går ud fra at de norske kunder bakker ud af købsaftalen, når de finder ud af at der er et gebyr på at lave en udenlandsk kontooverførsel (selvom de alligevel sparer penge på handlen i forhold til lokale butikker i Norge).
Hvad stiller jeg op med dem?
En bestilling fra en internet butik er jo en bindende købsaftale som i alle andre butikker (selvfølgelig med returret), men lige meget hvad jeg skriver og hvor mange gange jeg skriver, så får jeg som regel INGEN respons. Jeg må vel ikke sende rykkere for betalingen når det er en forudbetaling, men hvordan katten forholder jeg mig så til dem?

Sorry, det blev vist et langt indlæg, men jeg håber virkelig at der er nogen der har et input til det her

Tilmeldt 15. Feb 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:48

Hej Gypsy,

Hvis du "ofte får bestillinger fra Norge", er det måske på tide at finde sig en norsk forretningspartner. Ideelt ville en sådan partner vel være en anden webshop-ejer, der mod betaling af et lille "fee" kan håndtere forsendelsen til dine kunder og kundernes betalinger.

Alternativet må være, at du får oprettet en konto i en norsk bank. Det kræver ikke det helt store. Danske Banks norske "afdeling" hedder Fokus Bank (www.fokus.no). En anden bank, der er repræsenteret i både Danmark og Norge er Skandiabanken (www.skandiabanken.no). Det samme gælder Nordea - du må selv gætte deres norske web-adresse :-)

Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 10:23

Hej,

Giver dit shopsystem ikke mulighed for at differentiere forsendelsesprisen efter, hvilket land der sælges til? Så kunne du jo lægge et højere forsendelsesgebyr på norske ordrer.

Mvh.
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 20:57

Jeg tror lige præcis du har beskrevet værdien af en betalingsløsning for internationale betalingskort.

Selvom PBS har monopol og priserne for betaling er helt urimelige så er det midlet der vil få dine potentielle kunder til at betale for det bestilte.

Du bør overveje om ikke du kan få sådan en løsning på banen.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12877
Skrevet kl. 13:05
Hoved déen med en netbutik er at det skal være nemt og bekvemt at være kunde!  Det kan man jo ikke just sige det er for norske kunder i din butik!  Der er flere ting som gør sig gældende!

1) De kan ikke umidddelbart få oplyst den samlede pris inkl. fragt. på det de ønsker at købe.

2) De kan kun forudbetale varen.

3) Det er bøvlet samt bekosteligt at betale pga. udlandsoverførsel.

4) Du overlader fortoldningen samt de hermed forbundne omkostninger såsom moms og evt. told til dem.

Ville du egentlig selv handle i sådan en netbutik når det er så besværligt og tidskrævende?  Jeg ville i hvertfald ikke og det vil norske kunder åbenbart heller ikke.

Hvis du virkeligt mener der er et potentiale i de norske kunder må du gøre det super ment for dem at handle hos dig.  Her er forslagt til hvad du kan gøre ved de forskellige kritikpunkter.

Hvis du skal motivere norkse kunder til at handle hos dig er den første forudsætning at du kan oplyse dem om en totalpris for den pågældende vare ( inkl. fragt, norks moms, samt evt. told.)    du kan jo ikke forvente at folk selv vil stå for at beregne en evt. told. og moms.

Betalingen vil du jo som andre har nævnt kunne klare på flere måder, det bedte vil dog være at der
kan bruges et betingskort i din butik ellers må du ty til løsningen med at du har en bankonto i en norsk bank. 

Med hensyn til porto ville anbefale at du f.eks. har en fast pris op til f.eks. 5 eller 10 kg.
Du vil med fordel kunne få et godt tilbud på forsendelser til Norge hos Pan Nordic logistics (ejet af Post Danmark. ( jeg bruger selv PNL fra mit tyske firma ,vi betaler 39 kr, pr. pakke, for pakker op til 15 kg hvilket må siges at være billigt) 

Du vil kunne lade PNL stå fortoldningen af varen hvilket vil gøre det hele meget lettere for dine kunder.

Hilsen

Ravn

Fra København
Tilmeldt 14. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:40

Jeg har lige sendt en 4 kg pakke til Norge med PostDanmark - det kostede kr. 240,-. Kunden sendte en mail og bad om en pris. Jeg svarede og oplyste vores kontonummer og 2 dage efter havde vi modtaget pengene.

Har lige læst en anden tråd, hvor der stod at det koster over 100 kr. at sende en 1 kg pakke indenrigs i Norge, så jeg tror ikke nordmændene er rystede over fragten. Og da de køber varen eks. moms fra Danmark bliver der selvfølgelig pålagt moms i Norge - og told, men da momsen vist nok er 23%, så gætter jeg på at der ikke er de store prismæssige hindringer.

Dbh

Rasmus

Fra København
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 22:33

Hej

Jeg har primært forstand på betalingerne - og her ser jeg to ting, som du kan gøre

1) Vælge at tage imod betalingskort - det behøver altså ikke være så dyrt -  pbs har ikke monopol og der er andre der kan gøre det billigt

2) Opret evt. en Paypal konto, som du ikke nødvendigvis reklamere for på din hjemmeside - når du så har udenlandske kunder, så kan du sende dem linked på email - det burde være enkelt løsning.

3) Opret en bankkonto i Norge - både DNB, Nordea, Danske Bank og SEB har filialer der oppe - har du en af dem som bank idag, så burde det være let at få en konto i Norge - du skal så bare være opmærksom på, at Nordmændende vil sætte pengene ind i NOK der oppe - og du så derved påtager dig en valutarisiko - den slipper du for, ved at tage imod betalingskort i Danmark.

Kontakt med evt. direkte, hvis du har behov for noget sparing på dette.

Mvh.

Jacob Koch

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)