Jeg har snakket en lille smule med i krogene her, og ellers være lurer i et stykke tid, men nu må tiden være inde til at jeg skal prøve om jeg også kan hente lidt hjælp her... Jeg har en webshop, forhandler papirvarer, kun til private og hovedsageligt til Danmark.
Danske kunder kan vælge mellem forskellige betalinger men til udlandet sendes kun mod forudbetaling via bankoverførsel.
Problemet er at jeg ofte får bestillinger fra Norge, men at kunderne aldrig betaler.
De får oplyst at jeg vil kontakte dem med den endelige pris, efter at varerne er pakket og vejet, for de skal betale faktisk porto. Som regel vælger jeg at sende som maxibrev, og portoen er da den samme som en almindelig pakke til Danmark (altså samme pris som danske kunder betaler), så det er ikke hér hunden ligger begravet.
Momsen bliver trukket fra, men pakken skal igennem tolden i Norge (hvis de fanger den, ellers er det op til kundens egen samvittighed om der skal betales told og moms i Norge).
Jeg går ud fra at de norske kunder bakker ud af købsaftalen, når de finder ud af at der er et gebyr på at lave en udenlandsk kontooverførsel (selvom de alligevel sparer penge på handlen i forhold til lokale butikker i Norge).
Hvad stiller jeg op med dem?
En bestilling fra en internet butik er jo en bindende købsaftale som i alle andre butikker (selvfølgelig med returret), men lige meget hvad jeg skriver og hvor mange gange jeg skriver, så får jeg som regel INGEN respons. Jeg må vel ikke sende rykkere for betalingen når det er en forudbetaling, men hvordan katten forholder jeg mig så til dem?
Sorry, det blev vist et langt indlæg, men jeg håber virkelig at der er nogen der har et input til det her
|
Hej Gypsy,