Hej Nicolai,
Jeg kan ikke se at der er blevet spurgt til hvordan man får adgang til nummerpladeopslag. Hvis det er mig du hentyder til, så har det ikke været intentionen. Hvis nogen får behov for svar på det spørgsmål kan der henvises til denne dokumentation hos SKAT.
Jeg oplever et problem her når spørger får rigtig ringe rådgivning i kraft af at du og Morten bagatelliserer opgaven. Der er rigtig mange problemstillinger i at parre reservedele op i mod en nummerplader og hver eneste af disse kan resultere i at spørger får sendt reservedele ud som ikke passer til købers bil. Det bliver dyrt i returfragt og kasserede reservedele/et voksende retur-lager (da chancen for at nogen skal have lige netop den fjeder senere er ret lille).
Jeg har tidligere givet tilbud på netop den funktion, til en reservedelsforhandler her i jylland. Det er ikke en opgave der kræver lidt ukompliceret udvikling - den er tung og kræver at man ved nok om hvad man ikke ved.
Når nogen mener at en opgave er langt lettere end hvad min erfaring siger, er det selvfølgelig interessant at høre om de har fundet en smart løsning som jeg har overset. Jeg spurgte ind til de tidligere svar for at høre om det var tilfældet og der var noget nyt at lære.
Denne tråd bliver formentlig læst af et par hundrede over de næste år, så lad os løbe det kort igennem for ikke at lade fremtidige læsere sidde tilbage med en forkvaklet idé om at det kun kræver lidt let udvikling. Det er opslidende at sidde og forklare potentielle kunder at det de har læst på et forum er noget ævl - så er der lang vej inden man når til enighed.
Spørger får højest sandsynligt en liste over reservedele inkl. ktype-nummer. Hvis ikke det er tilfældet så bliver opgaven endnu større. Når indholdet på reservedelslisten er fortolket og en automatisk import er sat op mellem leverandør og webshop, er vi klar til andet skridt. Nu skal vi have integreret op i mod motorregistreret. Det er absolut ikke problemfrit men dog ikke den avancerede del. Når integrationen til SKAT er lavet, er vi klar til step 3.
Step 3: Vi skal have fundet en liste over alle verdens bilmodeller og deres tilhørende ktype. Hov, er den del ikke noget SKAT fortæller os? Nej, det er det bestemt ikke. De giver os bilmodellen og ikke meget mere.
En løsning kunne være at købe web-løsningen fra TecDoc. Så vidt jeg husker findes der også sider der sælger denne service til 1 krone per opslag men kan ikke genfinde dem og er i tvivl om kvaliteten.
Prisen på TechDoc var €6.000 per kvartal plus 2,5% af omsætningen sidst jeg hørte den. Det vil være interessant at høre hvis nogen kender en billigere løsning som stadig er pålidelig nok til at man undgår at sætte besparelsen til på grund af fejlbestillinger. Jeg ved at der førhen ikke var abonnement på, men hvis man baserer sig på en af disse gamle løsninger går man glip af flere års opdatering af data.
Når det så er sat op, er du klar til at tage en nummerplade og konvertere den til en bilmodel, samt derefter til en ktype som du derefter kan parre op i mod dit varelager. Varelageret skal så vises på en struktureret måde som intet webshopsystem tager højde for out-of-the-box og vil formentlig også kræve en del udvikling. En finte er at én vare ofte kan sælges under flere forskellige navne. Dvs. at det samme sæt bremser, som ligger i én fysisk pakke på lageret, skal hedde noget bestemt afhængig af om det er til en Peuget, Skoda, VW eller fjerde ligesom prisen også varierer (det er ikke sikkert at det er tilfældet i spørgers tilfælde, men det var et krav hos dem vi gav tilbud til).
Jeg ved at www.tigermedia.dk har lavet det en del gange. Jeg har kun set med fra sidelinjen en enkelt gang og der forløb det ikke problemfrit på trods af at det langt fra første gang de løste den type opgave. Så ift. det oprindelige spørgsmål vil jeg tillade mig at pege i den retning. Hos www.wexo.dk har vi lavet noget lignende, men ikke med den sidste del.
Afslutningsvis så ved jeg at selv hvis det bliver implementeret perfekt så kan TechDoc have fejl. Blandt andet hørte jeg i sin tid om bremser til VW Golf der blev parret forkert. Så jeg mener ikke at det er væsentlig udover hvad man kan kalde "lidt" og bestemt også vanskeligt.