Jeg har et enkeltmandsfirma, og har til en opgave brug for at ansætte hjælp for en uge (vi har allerede aftalt en uge pris). Vedkommende har ikke firma, og kommer hellere ikke over de 50.000 man må få som honorar. Hvordan aflønner jeg bedst i forhold til gældende regler?
Næste spørgsmål er: jeg laver jobbet for en virksomhed, hvor jeg også har muligheden for at lade dem aflønne hende. Dvs 2 muligheder:
Jeg fakturerer dem for hele opgaven + moms, og udbetaler selv løn til min hjælp (uden at kunne trække momsen ud)
Jeg beder dem om at betale hende, og fakturerer så bare dem det mindre.
Hvad kan bedst betale sig i en skattemæssig forstand? Jeg vil jo helst ikke miste penge/betale dobbelt på at have hende ansat 1 uge.
Det lyder helt klart som at du skal registrere dig som arbejdsgiver (let og hurtigt flueben i din virk.dk registrering) Så indberetter du lønnen på skat.dk på personens CPR som a-løn i e-indkomst. Du har jo så lønnen som udgift og betaler der for ikke skat af det -
Vælger du honorar risikerer du at du hænger på skatten hvis ikke hjælperen betaler sin skat - for det lyder som en ret klar alm ansættelse - ER det en ren honoraropgave, så er det igen dig der indberetter - samme sted nu som honorar bidragspligtig b indkomst - og for personen giver det helt samme skat
Lader du de andre betale hende - synes du nok du er mærkeligt men det er helt samme resultat for dig i slut resultatet så du vinder intet, ud over lidt mindre administration
bare ansat helt alm for en uge
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tusind tak for hurtigt svar. Hvordan skelner man mellem en honorar og en a løns opgave? Er der nogen retningslinjer? Det lyder jo umiddelbart meget nemt, og også mere sikkert. Hvis jeg indberetter det som a-løn, skal jeg så også betale feriepenge mm, eller er det bare den samlede udgift der skal indberettes?