Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valutakonvertering og betaling til 3. part på vegne af forretningsforbindelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har en mindre handelsvirksomhed og har indtil nu ikke haft et behov for revisor, da det er ret begrænset omfang indtil videre. 

Sagen er at jeg har fået en forespørgsel fra en af mine udenlandske kunder og tætte forretningsforbindelse om at foretage en større betaling på vegne af ham til køb af varer hos DK leverandør. Leverandøren ingen euro-konto har, hvilket betyder at kunden må betale store vekselomkostninger i forbindelse med transaktionen. Derimod, hvis han overfører beløbet til min EURO-konto og veksler over i DKK for derefter at foretage betalingen på kundens vegne, så vil der være større besparelser - kort sagt jeg er mellemmand for transaktionen. 

A: Kunde (udenlands kunde/virksomhed)

B: Min virksomhed ApS (mellemmand)

C: Dansk leverandør 

Dvs. Virksomhed A betaler X+kommision til virksomhed B, som derefter betaler X - kommission til leverandør C.

Hvad siger lovgivningen omkring sådan nogle transaktioner?

På forhånd 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 12:17

I mine øre lugter det af en eller anden form for fusk.  Er ret sikker på du vil kunne få problemer med hvidvaskningsreglerne.

Lyder lidt besynderligt  at et firma som handler internationalt ikke har en Euro konto.

Tilmeldt 19. Feb 13
Skrevet kl. 12:27

Det netop derfor jeg er meget påpasselig med det. Det skal siges, at det er en mindre leverandør, der næsten udelukkende opererer på det danske marked, hvilket kan retfærdiggøre at de ingen Euro-konto har. Jeg kender virksomhed A godt og det er rent og skær et ønske om besparelse, de har ingen dårlige intensioner bag. Det sagt, så ønsker jeg på ingen måde at komme i klemme, såfremt det bryder med loven eller er indenfor en gråzone.  

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 120
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 12:36

Nu kender jeg ikke alle reglerne på området, og kan derfor ikke udtale mig om hvorvidt det er lovligt.

Men jeg undre mig over hvorfor firma C ikke bare får oprettet en euro konto, det burde være ret nemt at få klaret. Og så kan de betale dig kommision for at have givet dem kunden eller whatever. 

Tilmeldt 19. Feb 13
Skrevet kl. 13:03

Jeg har undersøgt det nærmere med A, og det viser sig at C har EURO-konto, men med en meget dårlig vekselrate iflg. den EURO-betaling de har efterspurgt. Igen der er tale om et rimelig stort beløb og derved kurstab.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 19:14

rg86ify:
det viser sig at C har EURO-konto, men med en meget dårlig vekselrate iflg. den EURO-betaling de har efterspurgt. Igen der er tale om et rimelig stort beløb og derved kurstab.

Nu lyder det mere og mere mærkeligt i mine øre - Hvis C har en Euro konto burde der jo ikke være noget problem  at modtage pengene i Euro - Veksling fra en Euro konto  til Danske kroner giver normalt den bedste vekselkurs man kan opnå - så deres forklaring lyder mere end mærkelig.

Hvad valuta er fakturaen udsted i ? 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)