Hej Jeg er netop stødt ind i en lille udfordring i forbindelse med import fra Kina. Jeg har bestilt nogle varer (kunst-artikler) og har oprettet kontakt til en dansk speditør. Speditøren siger nu, at deres kinesiske kontaktperson ikke vil håndtere varerne, idet virksomhederne (2 stk) ikke har en export licens. Begge virksomheder (der virker meget troværdige og lever af at sende varer til EU mfl.) oplyser uafhængigt af hinanden, at en export licens ikke er nødvendig ved køb af 200+ stk. (Som er det jeg har bestilt) Begge virksomheder foreslår, at jeg i stedet bruger et af dem udvalgt shipping-firma. Hvad er jeres erfaringer med dette? Noget jeg skal være særlig opmærksom på, hvis jeg vælger at benytte et udenlandsk shipping-firma? Mvh |
Hvis virksomheden ikke har en eksport-licens, så er det typisk et mindre foretagende. Derfor vil de benytte en anden virksomheds licens - du kan sammenligne det lidt med Danmark, hvor man ikke er eksport/import-registreret.
Når de vil benytte en anden virksomhedlicens, så koster det normalt mellem 1-3% ekstra i kommission. Men det er ikke unormalt i Kina, så du behøver ikke være nervøs for denne melding. Det er dog uheldigt, at de ikke melder om det på forhånd.. Måske det er en helt ny virksomhed.
Du kan sagtens følge deres anbefaling ift. shipping-firma - du skal blot være opmærksom på incoterms. Vil foreslå, at du får en dansk speditør til at forestå transporten, således at du ikke bliver overrasket over håndteringsomkostninger, når dit gods lander på dansk jord.