Hej alle i kloge aminoer... Efter over 15 år arbejde i leisure industrien, bl.a. i de sidste 5 år i restaurationsbranchen, har jeg besluttet mig for at gå i kast med at lave et online magasin. Jeg vil lave et magasin, som udkommer 1 gang i måneden. Indholdet vil være madopskrifter, restaurantanmeldelser, lokal sportrepotage og oplysning omkring hvad der sker i lokalområdet. Indtil videre har jeg brugt min egen computer, eget kamera, i eget køkken. Derudover har jeg selv lagt ud, for indkøb af madvarer og for mine restaurant besøg. Dog overvejer jeg kraftigt at leje et lille kontor, med et køkken, så jeg kan få skilt tingene lidt mere ad. Altså privat og erhverv hver for sig. Jeg har forstået det sådan at så længe det kun bruges til erhverv, så kan jeg trække udgifter til kontor, computer, og kamera - hvis jeg går ud og investerer i nyt? Er dette ikke rigtigt? Omkring næste spørgsmål bliver det lidt mere kringlet, og har læst tidligere svar fra jer dejlige kloge hoveder Dog syntes stadigt ikke helt jeg kan gennemskue moms- og skattesystemet. Kan jeg trække besøg til restaurant fra? I Forbindelse med mine madanmeldelser Kan jeg trække min udgifter fra til fødevarer? I forbindelse med produktion af opskrifter Er det en driftsomkostning? Er det en repræsentationsudgift? Kan man trække momsen fra, en del af momsen? eller er det fuldt fradragsberretiget? Håber at i kan hjælpe mig Med venlig hilsen Palle Forsberg Lorentzen |
Ja til normalt fradrag for aktiverne hvis de KUN bruges i virksomheden. COmputer må bruges privat også men så skal momsen deles http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html
Ja til madindkøb forudsat det ikke er dine egne eller familiens måltider som indtages på den måde. I yderste konsekvens kunne man sige - hvis det laves som test og til billeder og ikke for at mætte nogen så fradrag
Spiser familien eller du selv dine måltider på den måde vil der formentlig ikke blive accepteret fuldt fradrag - men her må der bedre folk på banen
Hvis eneste formål med restaurant besøg er en anmeldelse så ville jeg mene der er fradrag, men igen skal du så overbevise om du ikke sidder og indtager dine egne måltider på den måde - og slet ikke sammen med forretningsforbindelser og venner, så igen- bedre folk må på banen
Jeg kan FORESTILLE mig at skat også vil se på det samlede billeder. Tjener du pænt samlet ved det, er det bedre end hvis ikke. Det var langt enklere hvis du var ansat journalist der blev sendt ud end når du er jer, i forhold til at overbevise skat
vh John Hannover