Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat som rejsende freelancer i udlandet

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen for jeres hjælp. Måske er det letteste bare at fortsætte med at betale skat i DK mens jeg rejser. Eller at flytte adresse helt til et andet land og så betale skat der og opgive DK en gang og for alle. Virker lidt dumt at betale så meget i skat når jeg reelt set ikke arbejder i DK. 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Nysgerrigdk:

Tak igen for jeres hjælp. Måske er det letteste bare at fortsætte med at betale skat i DK mens jeg rejser. Eller at flytte adresse helt til et andet land og så betale skat der og opgive DK en gang og for alle. Virker lidt dumt at betale så meget i skat når jeg reelt set ikke arbejder i DK. 

Lovgivningen er sådan set ikke så meget anderledes i resten af EU på dette punkt - som John også er inde på. 

Du kan sagtens fx flytte til UK som jeg gjorde, hvor beskatningen er nået sjovere... 

Men du skal stadig have en adresse her - for at den går - og du skal tømme din postkasse for de 5-10 gange om året hvor du får noget så gammeldags som et brev :)

Den mobil livstil som du referere til i bedste 4-hour-work-week-style (Tim Ferriss) - er nok liiiiige lidt nyere end nogle skattevæsener er begyndt at tænke - så den er bestemt "risky"... 

Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men vil nu helst ikke bo i EU hellere i Asien men så skal der selvfølgelig visum til. Overvejer at tage et års tid og undervise i engelsk og så få arbejdesvisum den vej og arbejde freelance samtidigt hvis det kan lade sig gøre.

Og ja jeg har læst om flere der lever 4HWW livsstilen og rejser rundt i verden og de siger alle sammen at de bare rejser på turistvisum. Den generelle holdning er vist at de fleste lande er ligeglade så længe man ikke er ansat af en lokal virksomhed. Hvis jeg er på "ferie" og arbejder lidt freelance stjæler jeg jo ikke lokale arbejdspladser. Det er som sagt ikke meget anderledes end hvis en forretningsmand er på ferie og tjekker og svarer emails under ferien. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nysgerrigdk:
Og ja jeg har læst om flere der lever 4HWW livsstilen og rejser rundt i verden og de siger alle sammen at de bare rejser på turistvisum. Den generelle holdning er vist at de fleste lande er ligeglade så længe man ikke er ansat af en lokal virksomhed. Hvis jeg er på "ferie" og arbejder lidt freelance stjæler jeg jo ikke lokale arbejdspladser. Det er som sagt ikke meget anderledes end hvis en forretningsmand er på ferie og tjekker og svarer emails under ferien. 
det kan sagtens være tilfældet - tror som nævnt mere problemet er hvis du vil fakturere nogen som skal kunne trække det fra - så skal de altså ha en fast adresse på dig oftest + problem med at ha en bank til modtage betalinger hvis du farer rundt og slet ikke har en fast adresse banken kan forholde sig til

Det er nok ikke svært hvis man ikke fakturerer men har indtægt via google - apple osv

Du må jo teste dig frem

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg flyttede adresse til et andet land i et år f.eks. vill jeg jo bare få bank der. Men jeg har tidligere boet i udlandet i en del år og har altid haft bank i DK i hele perioden. De sender jo ikke noget alm post længere så det har aldrig været et problem at beholde min danske bank konto også selv om de vidste at jeg var i udlandet.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nysgerrigdk:

Ja men vil nu helst ikke bo i EU hellere i Asien men så skal der selvfølgelig visum til. Overvejer at tage et års tid og undervise i engelsk og så få arbejdesvisum den vej og arbejde freelance samtidigt hvis det kan lade sig gøre.

Og ja jeg har læst om flere der lever 4HWW livsstilen og rejser rundt i verden og de siger alle sammen at de bare rejser på turistvisum. Den generelle holdning er vist at de fleste lande er ligeglade så længe man ikke er ansat af en lokal virksomhed. Hvis jeg er på "ferie" og arbejder lidt freelance stjæler jeg jo ikke lokale arbejdspladser. Det er som sagt ikke meget anderledes end hvis en forretningsmand er på ferie og tjekker og svarer emails under ferien. 

Jeg har prøvet "Asien drømmen"... 

Hvis du syntes Danmark er bureuakratisk - så gang det med bedrageri/bestikkelse på alle planer. Og så har du så dit Asian Nightmare.

Jeg bruger 30 dage på noget lign. Prøvede legalt at starte en virksomhed, få arbejdsvisum etc. 

Det var så hårdt at jeg på et tidspunkt kom til den konklusion at London lyder også meget godt - og købte biletten retur - præcis 30 dage efter jeg landede. 

Bare husk; Græsset er ikke altid grønnere på den anden side. 

EU er fandes fantastisk at drive virksomhed i - men det indser man næppe før man har brugt dage på at fylde blanketter ud i 30-40 graders varme på Asiatiske stats-kontor (noget lign. erhvers og selskabsstyrelsen/SKAT).

Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg har selv boet i Asien og elskede det så kender det godt, men det er jo en del af charmen. :) Og der er jo også lande i Asien hvor det ikke er på den måde, f.eks. rangerer Singapore, Korea og Hong Kong som hhv nr. 1, 4 og 5 på Verdensbankens liste over de lande hvor det er lettest at drive forretning - og alle tre er rangeret højere end UK. :) 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Nysgerrigdk:
Verdensbankens liste over de lande hvor det er lettest at drive forretning - og alle tre er rangeret højere end UK. :) 

Giver intet for lister lavet af smarte banker baseret på spørgeskemaer. 

Men prøv det da... Den slags er bare ikke for mig. 

Asien er fint til mange ting, men hvis du bare har en lille blogging virksomhed - så er jeg blot bange for at du som jeg den gang - tager munden for fuld. For selv med juridisk bistand - kan du stå på mange punkter hvor du overtræder den lokale lov, du betaler bestikkelse - ikke fordi du vil - men fordi du ikke har et valg. Og hvis du ikke overtrådte loven, ville det aldrig komme igennem. Husk desuden der er mange mærkelige regler omkring udlandske ejer - og det er en stor bagdel hvis du ikke lærer sporget flydende.

Jeg stoppede da jeg blev konfronteret med at skulle bestikke myndigheder. Der trak jeg kortet. 

Jeg ville ikke resikere fængsels straf - bare for at starte en virksomhed. Derfor retunerede jeg - også fordi jeg blot ville starte en lille virksomhed - så det var simpelthen ikke kampen værd. 

Tilmeldt 2. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ved at denne tråd har nogle år på bagen, men synes fortsat emnet er relevant og jeg står faktisk i en lignende situation og har afklaret flere af de udfordringer i bringer op med relevante myndigheder.

Efter henvendelse til flere immigrations kontore blandt andet Australien og i Asien må du gerne arbejde “remote” på et tourist visa. Så længe du ikke planlægger længere ophold i landet end forventet af turister (typisk 90 dage på DK pas) eller påtager dig lokalt arbejde, er det ok. Enkelte steder er gråzoner da de ikke har taget 100% stilling, men typisk har du først overtrådt reglerne når du begynder at arbejde ved en lokalt registreret virksomhed.

De fleste lande er du først skattepligtig ved ophold 183 dage med mindre en dobbeltbeskatningsaftale afgør andet. Medmindre igen at du påtager dig lokalt arbejde.

Du er undtaget for dansk skat fra 1. dag du forlader Danmark, såfremt du melder dig som udflyttet i CPR registeret, samt ikke har adgang til fast bolig i Danmark. Der er ikke nogen 6 måneders regler eller andet bondefangeri. De 6 måneder kommer i spil ved brug af ligningsloven (LL) p. 33 og din DK beskatning afhænger da af gældende dobbelt beskatningsaftaler der er i landet fysisk du foretager arbejdet i. Halv lempelse hvis der er en DBO ellers fuld lempelse for dansk skat.

Bemærk at alle dine rettigheder så som social sikring ophører, så naturligvis skal du ikke betale skat. Husk god rejseforsikring! De fleste forsikringsselskaber kræver du angiver bopælslandet, det er primært i forbindelse med der er brug for hjemsendelse ved længerevarende sygdom.
Ved tilbagekomst til DK går der 3 måneder før du igen har adgang til det gule sygesikring.

Hvad angår adresse skal dine/din kunder altså bare bruge en adresse. Vi benytter mine forældre og det er ikke mindre gyldigt end et kontorhotel.

De fleste store banker har ikke noget imod udlandsdanskere. De registrerer renter og andre indtægter/udgifter til skat, men da du ikke er skattepligtig er der ikke noget at få fradrag for eller betale skat af. Du har selv pligt til at registrere din skat, nogengange har man bare ikke nogen steder det skal registreres til...

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)