Hej alle sammen, |
Hej Mikkel
Det er vigtigt at du husker på at et sådan lokale skal godkendes til fødevareproduktion af fødevarestyrelsen. Ligeledes skal der være sporbarhed på de materialer du har brugt i dit bryggerianlæg.
Hej alle sammen, |
Hej Mikkel Det er vigtigt at du husker på at et sådan lokale skal godkendes til fødevareproduktion af fødevarestyrelsen. Ligeledes skal der være sporbarhed på de materialer du har brugt i dit bryggerianlæg.
|
Hej Ravn, |
Nu var det materialer som f.eks ruskfrit stål hvor der skal være sporbarhed. Hvad kravet er til egen dyrker humle tør jeg ikke sige, men spørg hos fødevarestyrelsen. Umiddelbart vil jeg anbefale at du spørger fødevarestyrelsen mht. lokalekrav, de må kunne svare på om hvordan kravene er hvis du ikke sælger øllet. jeg antager ikke at du vil hælde det i afløbet? |
Men det er jeg mere eller mindre med på det med lokaler, og nej jeg hælder det selvfølgelig ikke ud, men deler det med familie og venner, på den måde har jeg et testpanel ;) |
Som sagt ville jeg hvis jeg var dig, tage en snak med fødevarestyrelsen om hvordan de forholder dig i den situation hvor du udbyder dit øl til andre. Procesudstyr såsom tanke, røreværk, slanger, pumper osv. skal være godkendt til fødevare kontakt. Så jeg vil absolut ikke anbefale dig at købe nogen på ebay da du ingen sikkerhed har for produkterne.
Hilsen Ravn
|
Har selvfølgelig ikke tænkt mig at købe ikke fødevaregodkendte produkter til at brygge med og ebay er fint så længe man ved hvad man kigger efter. |
Du har jo ingen chance for at vurdere om en vare er fødevare gokendt eller ej, hvordan vil du f.eks hvordere en ståltank?. Mange af varerne er fra østen hvor der svindles en del med div. certifikater, godkendelser, mærkning osv. |
Sætter pris på at du prøver at hjælpe mig, men min tråd handler om at finde et lokale. Gider derfor ikke diskutere frem og tilbage, angående om der f.eks. er penge at spare ved at købe en fødevaregodkendt pumpe igennem i tysk firma som handler på eBay eller ej. |