Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sikring af samarbejdspartnere.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 03:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg er i færd med at opstarte en ejendomsmæglerforretning i Costa Rica. I den forbindelse vil jeg indlede samarbejde blandt andre med formidlere af ejendomme i andre lande, herunder formidlere i Danmark, England og Tyskland.

Aftalen med partnerne skal idealistisk set lyde på ren provision. Til gengæld vil vi give vores partnere en klækkelig del af vores kommission, hvergang vi sælger et stykke fast ejendom til en køber leveret af dem.

Her støder jeg på en udfordring: Hvordan sikrer jeg vores samarbejdspartnere bedst muligt, så de føler sig trygge? En ting er at samarbejde med andre fagfolk, der kender mig og derfor har tillid til mig, men en vidt fremmed ejendomsmægler i Tyskland eller England har uden tvivl et lidt andet syn på tingene. Derudover går jeg principielt ind for rene linier og solide aftaler. I det her tilfælde har jeg svært ved at greje, hvordan jeg sammenstykker en tillidsvækkende aftaleform.

Eksempel på et forløb:

1) En af vores danske samarbejdspartnere henviser en potentiel kunde til en specifik ejendom til os.
2) Den potentielle kunde rejser til Costa Rica for at besigtige ejendommen og lokalområdet.
3) Vi ender med at sælge ejendommen (eller en anden ejendom) til kunden.
4) Vi modtager i forbindelse med handlen vores kommission og udbetaler en procentdel af kommissionen til vores samarbejdspartner.

Hvordan kan vi bedst stykke samarbejdsformen og vores aftaler sammen, så de så vidt muligt er tillidsvækkende? 

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 01:29

Personligt er løbende rapportering, i form af små mails, det som giver mest tillid i den slags handler.

f.eks. kunden er ankommet, vi har planlagt at se på 6 forskellige ejendomme….

Vi har nu se på det forskellige ejendomme og kunden finder især den og den spændende…

kunden er rejst hjem uden en endelig aftale er på plads, planen er …

opfølgning og små rapporter, det er nemt men de færreste gør det.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:35

Enig med skovkjer  - nøgleordet er 'Åbenhed!'

Dernæst kan du give ham ret til at få en oversigt fra din revisor med salg til de kunder din samarbejdspartner lister op til revisoren.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 23:52

Jeg er mere på udgik efter en metode, der kan skabe tillid før et samarbejde indledes, men andre input er bestemt også velkomne.

Skovkjer:

God kommunikation herunder løbende rapportering er enormt vigtigt i et samarbejde af denne slags. Helt enig! Tak for en reminder om det og dine specifikke input til hvordan det kan eksekveres. De gav mig en ide til et webmodul, hvor samarbejdspartnerne kan logge på og se status for de enkelte ejendomme og kunder.

Henrik:

Fin ide med revisoren. Spørgsmålet er dog hvor meget en Costa Ricansk revisors ord er værd. Costa Rica er stadig et tredje verdens land og her er ikke just den bogføringspligt og kontrol, som vi kender fra Danmark.

Uanset hvad jeg kommer frem til, så har det et hul af en slags, men det er måske et tilfælde af "kan ikke se skoven for bare træer".

For at uddybe hvad jeg søger lidt, så er det en sikringsform der kan hjælpe os med at få et samarbejde i gang med større aktører i branchen. Noget der kan sikre dem i sådan en grad, at de føler sig så trygge nok til, at de gerne indleder et samarbejde med os, bruger ressourcer på samarbejdet - og måske oven i købet prioriterer vores projekt højere end andre projekter.

Igen, mange tak for input! Spyt endelig ud, hvis I har mere i godteposen.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)