Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorarløn & selvstændig?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,
Kan man sådan rent skattemæssigt have en lille selvstændig virksomhed og samtidig modtage honorarløn (uden kontrakt mv) uden denne går over virksomheden?
Iflg skat må man maks tjene 50k om året som honorarløn, er det rigtigt forstået?
Mvh.
Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04

Honorar får man får - honorararbejde - ofte specifikke kortvarige opgaver og udført for firmaer CVR og man er selv CPR person. Et sådan honorar skal indberettes af firmaet HVER gang som bidragspligtig b-indkomst - og det kan godt være over 50.000 kr da man jo ikke er selvstændig -. men netop honorarmodtager og beløbet indberettes til skat. Det er vigtigt at skilne mellem lønmodtager - honorarmodtager - og selvstændig http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  eller her - honorar / freelance http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html  Et honorar der indberettes - eller flere kan godt være over 50000 kr - men det kan også være lønmodtager job man udfører og så er det A skat/kildeskat med skattetræk ved betaling

Du kan ikke udføre noget selvstændigt der svarer til det du laver i din selvstændige virksomhed uden det sker via den - med moms osv helt normalt som udgangspunkt

Som eksempel - du kan godt ha selvstændig virksomhed som elektriker - og så være i bestyrelsen for et firma eller fungere som rådgiver for det og få honorar - Forudsætning er blot, at det indberettes som AM Bidragspligtig b.indkomst honorar til skat af den der betaler dig

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jan 16
Skrevet kl. 22:09

Hej John,
Når du skriver at man ikke må udføre noget selvstændigt som du også udfører i din virksomhed, hvor skiller det så, er det opgaven eller faget?
I dette tilfælde er der tale om en psykomotorik terapeut der i sin virksomhed gerne vil behandle og "selvstændigt" udføre honorar arbejde som underviser i eks fødselsforberedelse og babyrytmik, altså noget der på en eller anden måde kan være fagligt beslægtet? Hvor går grænsen?
Mvh.
Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12

det tør jeg ikke svar på ud fra det grundlag - formentlig er du måske momsfri i virksomheden og så burde det vel ikke have betydning på den led og så ved jeg ikke hvorfor du vil ha noget ud i honorar  - men jeg tør ikke sætte grænse overhovedet

men læs mine to links så ser du forskel på honorar freelance selvstændig og lønmodtager - det er først og fremmest arbejdets karakter - hvem bestemmer - har du risiko ved det osv

vh John Hannover

Tilmeldt 27. Jan 16
Skrevet kl. 05:41

Årsagen til at ville have noget ud i honorar er supplerende bibeskæftigelse. Du må ikke tilbyde h old undervisning og samtidig modtage supplejende bibeskæftigelse da man skal kunne tage arbejde med dags varsel hvilket man ikke vurderer muligt hvis man underviser hold.
I opstartsfasen vil der være hold der ikke bliver fyldte eller oprettet, ligesom vi ikke ved hvor mange klienter til behandling der kommer, derfor ville det være rart med et sikkerhedsnet under familien. Et sikkerhedsnet der også vil være der hvis virksomheden viser sig ikke at kunne løbe rundt.
Mvh.
Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06

Martin B. Pedersen:
Årsagen til at ville have noget ud i honorar er supplerende bibeskæftigelse. Du må ikke tilbyde h old undervisning og samtidig modtage supplejende bibeskæftigelse da man skal kunne tage arbejde med dags varsel hvilket man ikke vurderer muligt hvis man underviser hold.
I opstartsfasen vil der være hold der ikke bliver fyldte eller oprettet
Jeg synes den er tvivlsom hvis du driver virksomhed i helt samme - og må du få honorar som jo skatteindberettes - og have supplerende bibeskæftigelse - det bør du checke så du ikke pludseligt når de ser årsopgørelse med et beløb i rubrik 12 - og finder ud af det er undervisning af hold - kræver en masse tilbage og risiko for bod

Undersøg det med a kassen om honorar der skal indberettes jo - er OK  Du må absolut ikke ha virksomhed  og så få honorar som andet end honorararbejde som CPR og det skal altid indberettes af den der betaler som virksomhed

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)