Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejer og snerydning? Ansvar?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Ved godt at udlejer har pligt til at sørge for at der er ryddet foran grund/lejlighed (lejelovens § 19, stk. 3), men må han lave en "viceværtsordning" i kontrakten så det er de enkelte lejere der skal rydde sne i de uger de har vicevært tjansen? (Her er tale om en opgang med ejerlejligheder hvor de fleste bliver lejer ud)

Hvis ja, hvem har så ansvaret hvis der ikke bliver ryddet og der er en der kommer til skade?

Og skal lejer så til at hyre/finde en der kan skovle sne hvis han/hun ikke er hjemme eller er syg?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lejelovens § 19 kan fraviges ved aftale. Dvs. udlejer kan godt aftale, at lejer overtager forpligtelsen til snerydning, herunder opdeling af forpligtelsen på de forskellige lejere. Dette er dog kun en aftale mellem udlejer og lejer.

Noget andet er, hvem der hæfter over for skadelidte - hvis den ikke er den ansvarlige lejere - , som jo ikke kender lejekontrakten. Og her mener jeg, at det er grundejerens ansvar at stå for glatførebekæmpelse. Dvs. skadelidte kan stævne grundejeren, som jo er udlejeren. Udlejerens forsikring vil således komme til at betale, men med regresret over for lejer, som jo har misligholdt sin forpligtelse, men problemet er jo, at lejer eventuelt ikke kan betale. (Derudover er der en regel om begrænset regresret, når skaden er forsikringsdækket).

Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:20

Hej Kennet,

Hvorfor ikke proeve at finde en ung dreng/pige til opgaven?

Jeg skovlede som 13-aarig sne ved et lejlighedskompleks for en ven af mine foraeldre. Jeg brugte en halv time om morgenen og en gang imellem en halv time om eftermiddagen.

Jeg ved saa godt at ansvaret ved uheld stadig ligger hos dig, men er ret sikker paa, at foraeldrene ogsaa fortaeller den unge, at det er vigtigt man goer sit job godt. Det gjorde mine foraeldre i hvert fald.

Jeg fik saa godt nok 175 i timen, men noget mindre burde kunne goere det :-)

Fra Skæring
Tilmeldt 2. Dec 15
Indlæg ialt: 66
Fra  KLS Design Skrevet kl. 21:02

Tak for svar ;)

Det er en situation hvor lejer ofte arbejder fra 6.00 til 19.00, og derfor ikke selv har mulighed for at holde fortovet ryddet i dette tidsrum. Hun rydder sneen før hun tager på arbejde og igen når hun kommer hjem.

Kan man som udlejer kræve at lejer selv står for at betale en for at rydde sneen, hvis ikke hun selv kan, når hun nu har vicevært tjansen som anført i lejekontrakten. Eller kan hun sige til udlejer at hun ikke kan skovle den dag og så må udlejer sørge for at få ryddet sneen?

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:21

Du kan aftale hvad du og lejer kan blive enige om. I sidste ende er der jo kun lejer til at betale enten over husleje eller direkte.

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 21:28

Nu ikke gøre det mere firkantet end det er.
Hun rydder fint om morgenen hvilket de fleste gør men nu arbejder de fleste jo og er derfor først hjemme ved 17 tiden til at rydde sne igen.
Derudover er det jo heller ikke just sådan at kommunerne aktivt gør noget ved folk der ikke får ryddet efter behov i løbet af dagen.

Hvis du forventer at din lejer i tide og utide i løbet af en normal hverdag skal kunne rydde sne så bør huslejen jo i høj grad også afspejle dette ikke at jeg ved om den pt gør det.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)