Hej Jeg skiftede revisor sidste år da jeg var utilfreds med ham jeg tidligere havde, pga manglende rådgivning og respons på mail/ tlf. Jeg valgte et mellemstort firma. Jeg var til et par møder med deres salgschef og vi fandt ud af at prisen for mig, selvstændig konsulent, ville ligge 6.000 til 10.000 kr om året for regnskab + selvangivelse, virksomhedskatte ordningen. Jeg har lidt udgifter til rejser og IT samt arbejdstøj, altså ret overskueligt. For at de kunne blive opdateret i forhold til hvad den tidligere revisor havde lavet skulle de bruge lidt tid på dette, hvilket jeg accepterede. Jeg sagde at jeg ville have der var fuldstændig styr på regnskabet da jeg ville have fred i sjælen i forhold til Skat. Denne gennemgang kostede 11.400 kr. På samme faktura var der 2 andre poster på 8.000 for regnskab og 1.900 for rågivning Skat ønskede så at gennegå mit regnskab, hvilket foregik hos revisoren. Skat fandt fejl for 29.000 kr i skat og moms på 2.400 kr. Regningen fra revisoren for mødet med Skat blev på 14.000 kr Ud over disse udgifter blev jeg præsenteret for en faktura på 1.700 kr for den kontakt de havde haft med Skat for at sende bilag samt en regning på 4.900 kr for regnskab (igen). Dette syntes jeg ikke havde særligt meget med fred i sjælen at gøre og tog en samtale med min revisor. Det endte med at han gav rabat på 2.200 kr. Jeg har på nuværende tidspunkt modtaget faktura på 41.950 kr i 2015. Jeg spurgte til hvad det ville koste yderligere for at færdig gøre 2015. Hans sendte tilbud 18.000 kr Det vil sige de 6-10.000 kr er blevet til 60.000 - 2.200 - gennemgang af forrige år på 11.450 = 46.350 kr Cirka 5 x mere end aftalt. Er der en mulighed for at klage over en revisor? Jeg syntes dette er grådighed ud over alle grænser, at de laver ret betragtelige fejl og jeg bare må bøde for dem. |
Det er svært at sige kun ud fra det du skriver - for der blev lavet EN aftale først men du blev gjort bekendt med andre opgaver kostede ekstra, gennemgang med gamle revisor + så kom jo skat hvor du også havde revisor med. Havde revisor - den NYE lavet en fejl der gjorde, at skat ville ha skat og moms tilbage eller var det gamle regnskaber?
Har den nye lavet beviselige fejl burde det jo give anledning til noget med prisen - men er det fra gamle revisors materiale sååå selv om de har gennemgået det så kan der godt ha været ting de ikke har villet rode op i (du nævner arbejdstøj f.eks.) - den store forskel ligger jo i skats besøg som jeg ser det - de 46.250 minus skattegennemgang mm
Start med yderligere dialog - og bed om præcis timegennemgang over hvad regningen dækker, det kan give dig lidt bedre indtryk, og er det godkendt/aut revisor, så skal de komme op med det.
Ud fra det, i værste fald - må du til revisorforeningen (klagenævn) men dialog dialog dialog på baggrund af timeopgørelsen først - Som du beskriver det - kan det sagtens lyde som om de har taget i
vh John Hannover