Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital i Aps

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Nov 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg søger viden om følgende spørgsmål.

1. Ved start af et Aps selvskab kræves et kapital indskud på 50.000kr. Ved en evt. lukning af firmaet (ikke konkurs) vil dette beløb så blive returneret til min private pengepung igen?

2. Jeg har en del privatværktøjer som skal indskrives i virksomheden, jeg går udfra at den bare kan afregnes/betales fra "50.000kr kapitalen". Så den bliver konverteret om til "fast sager" istedet for likvider.? eller er det misforstået?

På forhånd tak
Jeppe

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:07

JSJS:

1. Ved start af et Aps selvskab kræves et kapital indskud på 50.000kr. Ved en evt. lukning af firmaet (ikke konkurs) vil dette beløb så blive returneret til min private pengepung igen?

Betragt selve indskuddet på samme måde som hvis du køber en hvilken som helst aktie/anpart. Du indskyder/køber 50 aktier af 1.000 kr. (bare et eksempel, det kan sagtens være størrelsen er en anden).

Hvis du lukker/likviderer selskabet fastsættes kursen på anparterne/aktierne ud fra hvilke værdier der er i selskabet. Hvis egenkapitalen er eks. 100.000 kr., så skal du betragte det som et salg af samme aktier, og du skal betale aktieskat af avancen.

Så meget firkantet sagt, du får pengene (hvis de ellers er der) og skal beskattes af fortjenesten. Et tab er self også skattepligtig og kan trækkes fra. 

JSJS:

2. Jeg har en del privatværktøjer som skal indskrives i virksomheden, jeg går udfra at den bare kan afregnes/betales fra "50.000kr kapitalen". Så den bliver konverteret om til "fast sager" istedet for likvider.? eller er det misforstået?

Hvis du vil indskyde andet end kontanter (apportindskyd) skal du have en vurderingsberetning, hvilken oftest laves af en revisor. Se selskabsloven §§ 35-38.

Tilmeldt 7. Nov 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:35

Det var lige til at forstå, tak for svaret.

Mvh Jeppe

Tilmeldt 27. Jan 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:11

Spørg lige i din tråd, håber det er i orden.

Hvad så hvis man sælger sit ApS for f.eks. 60.000, får man så de 50.000 og betaler skat af de sidste 10.000?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:21

ApS1919:

Spørg lige i din tråd, håber det er i orden.

Hvad så hvis man sælger sit ApS for f.eks. 60.000, får man så de 50.000 og betaler skat af de sidste 10.000?

ja sådan kort beskrevet

Man beskattes af gevinst ud over den oprindelige stiftelse eller købesum - som kunne være 1 kr i IVS og 50.000 i ApS - alt over det udløser skat af aktieindkomst med 27-42%

Taber man penge - sælger for mindre end man købte for/stiftede for - så har man fradrag for det beløb med samme 27-42% værdi

Det man køber for/stifter for - er skattefrit - men er jo også betalt med beskattede midler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)