Kære Amino. Jeg er jobsøgende og i den forbindelse på dagpenge. Jeg er begyndet at lege med tanken om at investere en del af min formue i aktier. Hertil er mine spørgsmål. 1. Vil det påvirke min dagpengeret hvis jeg investerer i aktier/obligationer/valuta? 2. Vil det være en fordel at oprette en forening med formålsparagraf til formueadministration? Bedste hilsner, og godt nytår. Christian |
CBW76:1. Vil det påvirke min dagpengeret hvis jeg investerer i aktier/obligationer/valuta?
Det er ikke så meget det at du har investeret i aktier som er problemet, men nærmere omfanget heraf. Ret til dagpenge fordrer at du er ledig, så vil nok lige afstemme med a-kassen hvor meget omfanget af dit investeringsarbejde må være for at du stadig betragtes som ledig.
CBW76:2. Vil det være en fordel at oprette en forening med formålsparagraf til formueadministration?
Om du investerer som privatperson eller du gør det som forening (eller noget helt tredje) så ændrer det ikke ved at det du skal være opmærksom på er om du er ledig eller ej.
Uanset hvordan foreningen organiseres, så går jeg ud fra det arbejde som skal udføres er det samme, hvilket igen leder tilbage til om du betragtes som ledig eller ej.