Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hensat betaling ved større ordre på kredit? Skat?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Her kommer situationen:

Jeg bestiller varer for 100.000 DKK af min leverandør i dag d. 28 december.

Betalingsvilkårerne er 30% ved bestilling af ordre, 40% ved forsendelse af ordre (indfalder ca. 1. februar) og 30% én måned efter forsendelse af ordren (ca. 1. marts).

Jeg har nu bogført de 30% jeg har betalt ham som et varekøb. Jeg er dog i tvivl om jeg kan bogføre det resterende køb som en form for hensættelse til betaling, for at minimere overskudet og ende med et mindre skattepligtigt overskud pr. 1/1-16.

Giver det mening? Kan det lade sig gøre? I så fald hvordan skal det bogføres, og kan jeg bogføre de resterende 70%?

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 13:57

Ultra kort:

Indkøb til varelager påvirker ikke dit driftsresultat. Der er ikke tale om hensættelser eller andet. Du påtager dig blot en forpligtelse.

Lagerindkøb påvirke balancekonti. Det er først når du bruger (sælger) dit varelager, at du omkostningsfører dem (altså rykker fra balancen til driften).

Derfor, du kan ikke spekulere i at købe stort varelager inden nytår, for at påvirke din skyldige skat - Det har intet med hinanden at gøre!

Held og lykke.

Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:58

Tak for hurtigt svar!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43

Som forklaret så er lager og indkøb til lager ikke en udgift. Hele dit lager per 31/12 skal tælles op, inkl. varer bestilt og kørt som varekøb og undervejs

Der laver du kontering via en konto for varelagerregulering uden moms - hvor du flytter hele beløbet kredit (minus) og modpost - varelager i status. 

Varer undervejs og på lager har samme værdi som penge i banken - og er IKKE en udgift, så alt skal tælles op 31/12

Dine betalinger til leverandører og de penge du har til gode fra kunder - har intet med overskud og skat at gøre  det er rent og skær i status, fra skyldige beløb eller beløb til gode - til bank

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)