Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

selvstændig ingeniør

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Undervisningserfaring er et super plus. Det viser jo at du tør og "gider" lave noget - og at du er initiativrig, så ja det skal du helt sikker anføre. Skidt med at du aldrig har arbejdet som ingeniør. Det har man jo altså ikke før ens første job, sådan er det jo i sagens naturWink, så det kan du bare være helt ærlig om - Du giver blot udtryk for at du glæder dig til at komme i gang og prøve teorien fra studiet af i praksis.

Jeg havde heller ikke arbejdet som jurist, da jeg fik mit første job - Jeg søgte faktisk ca. 100 stillinger og var til 22 jobsamtaler (jeg havde super gode karakterer, men til gengæld var jeg ikke (og er jeg absolut ikke en typisk jurist eller for den sags skyld advokattype, så jeg følte lidt, at jeg ikke faldt i god jord, når man først havde mødt mig. Og ikke nok med det, var ingen i min bekendtskabskreds advokat, dommer, professor eller læge - som mange af de andres forældre m.v.) Jeg fik arbejde efter et ½ år - og sjovt nok fik jeg stort set på samme dag tilbudt både mit drømmejob på advokatkontor i Århus (jeg har altid følt mig som Århusianer, selv om jeg ikke er det) og job i Skatteministeriet i København, men jeg var noget nede i periode, indtil at det lykkes.

Hvis jeg skulle have lavet noget om, så ville jeg i dag have taget det mere afslappet - også da jeg fik arbejde. Jeg knoklede altid - Det udnyttede arbejdsgiver jo på det groveste, men det hjalp mig ikke frem, da jeg samtidig pga. stress blev utålelig at være i nærheden af. Faktisk ændrer jeg først stil, da jeg skiftede min første arbejdsplads ud (efter 12 år!) - Så mit råd er, at du skal lære at sige fra på en pæn måde, altså ikke når du er kommet helt derud, hvor du ikke kan bunde (og måske virker lidt aggressiv) og nyde at lære nyt. Tag det som en spændende udfordring. Specielt når du vil være selvstændig, så er det jo med at have prøvet mest muligt som ansat - og hvor arbejdsgiveren bærer ansvaret for dit arbejde - Dvs. når arbejdsgiveren kommer med noget nyt, så tænk det ikke som mere arbejde, men som at du kan lære noget nyt. Og tilsvarende charm arbejdsgivers netværk. For hvis du engang bliver selvstændig, så er netværk et absolut must. Held og lykke med det (og så glæd dig bare over, at du er fri for eksamener - Du skal nok finde noget arbejde inden for dit fag)

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder jo lidt banalt men det er jo normalt at man ikke har erfaring, når man skal søge sit første job og alligevel finder de allerfleste deres første job. Du kan så glæde dig over at du dimiterer på det bedste tidspunkt, men du slipper næppe for fodarbejdet.

Tænk på annoncens krav som en ønskeliste, jo flere punkter du kan opfylde jo bedre, kan du opfylde 75 % af punkterne så send ansøgningen, og regn med at det kræver mere end 20 ansøgninger at få den første samtale, og ca. 10 samtaler at få jobbet.

Uopfordrede ansøgninger giver dig den fordel at der ikke er andre kandidater, så hold dig fra de store virksomheder og kontakt de mindre kendte.

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)