Det er her mit første indlæg så er lidt i tvivl om placering. Håber i kan bære over med mig :) |
Hej Mads,
Det lyder som om at du har en god idé, men det lyder også som om du har et stykke vej, før den kan blive ført ud i livet :)
Step 1 i din plan må være, at undersøge markedet indenfor den branche du påtænker, er der andre der tilbyder samme produkt ? og hvordan vil dit produkt skille sig ud i forhold til konkurrenterne ? og hvorfor skal kunderne vælge dig, frem for konkurrenten ? Hvordan vil du kapre kunderne fra konkurrenten ?
Men den del har du muligvis nok været igennem :)
Med hensyn til det "tekniske" i forhold til valg af system m.v. afhænger meget af hvilken branche der er tale om..! Selv om man sikkert kan finde et system der kan håndtere flere "brancher", har det som regel nogle ulemper, da der tit må kappes en "hæl og en tå" for at gøre produktet bredt. Men det er ikke sikkert at det forholder sig sådan..!
Hvis du vil tilbyde "central booking" alá hotels.com, vil det kræve en integration med de enkelte udbyders booking systemer via et såkaldt API, der gør at dit booking system kan tale sammen med deres, om der findes et standard API indenfor den påtænkte branche, kan jeg af gode grunde ikke fortælle dig :) For at du kan få lov, at benytte udbyderens API, kræver det med stor sikkerhed at du / i har en samarbejdsaftale før du får adgang..
Hvis ikke der eksistere et standard API indenfor din branche, skal du have en udvikler til, at lave en integration mellem dit booking system og udbyders..
I forhold til din abbonements service skal dit system kunne håndtere dette.. Hvilket vil sige at det automatisk skal kunne kører de transaktioner for dig gennem en betalings gateway.
Om wordpress er den bedste løsning kan jeg ikke fortælle dig, der findes plugins til wordpress så det kan bruges til booking, men om det er den rigtige vej at gå, er meget svært at svare på når du ikke er mere specifik i dit spørgsmål..
Mit råd til dig vil være:
Få gennemarbejdet din idé uden at tænke på det tekniske i første omgang.. Find ud af om dit produkt holder, og om der kunder til dit produkt. Er udbyderne af den service du påtænker, at tilbyde booking for interesseret i at samarbejde ? Hvad får de ud af at samarbejde med dig ? m.v..Når du har lavet dit research og har styr på hovedtrækkene, skal du have omsat det til en forretningsplan, som du får brug for i banken eller andre steder, når der skal rejses kapital, hvilket det lyder som om der skal.. Det lyder ikke helt som om du selv har kompetancerne til, at lave integrationen mellem de forskellige systemer, hvilket kommer til at koste et beløb..
Når du har styr på forretningsplanen m.v. Skal du have lavet dig en kravspecifikation til dit booking system, hvor du får listet alle de funktioner som systemet minimum skal kunne håndtere, og en ønskeliste til funktioner der vil være dejlige at have..
Når du har lavet kravspecifikationen kan du gå på "jagt" efter et system, find 2 til 3 systemer som alle ser ud til at overholde din kravspecifikation, og få en udvikler eller anden kyndig person til, at hjælpe dig med at vurdere systemerne, så man også kommer under "overfladen" på systemet, og får vurderet hvordan det virker inde bag ved, da det kan have stor indflydelse på, hvor nemt det er at udvikle eventuelle integrationer til, eller ekstra funktioner efter behov...
Wordpress er måske fint nok, men uden en dybere indsigt i dine planer, får du ikke nogen fornuftige mennesker til at nikke ja..
Håber ikke jeg fik taget alt mod fra dig :)
/Jan