Hej! Jeg er lige nu igang med en artikel omkring virksomhedspant, hvor flere kritiserer den måde hvorpå virksomhedspant fjerner muligheder for virksomheder til at få finansiering på andre måder, som f.eks. factoring. Derudover er fokus også på, at det nærmest er standard, når virksomheder skal skaffe lånekapital i banken. Jeg vil derfor gerne i kontakt med en virksomhed, hvor man har oplevet problemer med virksomhedspantet. Det kan f.eks. være i en situation, hvor virksomheden gerne vil skaffe ekstra likviditet gennem factoring, men ikke har mulighed, da de er dækket af pantet. Det kan også være på andre måder, sålænge virksomheden har oplevet problemer på den ene eller anden måde. Hvis det er noget, nogen herinde kunne have lyst til, ville jeg blive glad. Jeg kan kontaktes her eller på mail tbvheegaard@mail.dmjx.dk Hvis der er nogle spørgsmål så spørg, så skal jeg nok svare. |
Hej,
jeg ved ikke om du er 100 procent inde i, hvad et virksomhedspant indebærer - eller en factoringaftale.
Virksomhedspantet er et flydende pant, hvor pantsætter(virksomheden) selv kan afgøre, hvilke dele af virksomheden, som skal pantsættes, og hvilke, der ikke skal. Har man valgt at stille en stor/bred sikkerhed, fx. fordi man har inkluderet samtlige fordringer og virksomhedens driftsinventar, som måske er virksomhedens væsentligste værdier, så har man selv stillet sig i den situation.
Man kan for eksempel undlade at pantsætter sine udestående fordringer/krav til at starte med.
Generelt er virksomhedspantet et dårligt pant for panthaver(evt. banken), da det kan fortrænges af både udlæg og sikkerhed i fast ejendom, og det kan heller ikke omfatte alm. køretøjer/firmabiler.
Den valgte panterettighed afhænger først og fremmest af virksomhedens aktiver..
Desuden giver en factoringaftale ikke ekstra likviditet. Det gør bare at du får en stor del af dine fordringer udbetalt med det samme, istedet for at skulle vente på at den forfalder. :)