Mit lille APS har overskud, og jeg vil derfor gerne for første gang udbetale mig en løn (til topskattegrænsen) her i december. Jeg har derfor oprettet en aftale hos Danløn samt med nets, men der er et par ting, jeg er usikker på, og som jeg håber, at I kan måske kan hjælpe mig med. Mit eneste formål er, at udbetale mig én løn nu her - ikke regelmæssigt (fx pr. mdr. eller hver 14. dag), og så igen, når der (forhåbentligt) er akkumuleret et overskud. Der er ingen ansatte i selskabet i skrivende stund.
•Skal jeg vælge 14 dage eller måned bagud ift. til aflønningsperiode eller er det lige meget?
•Ansættelsesdato: Jeg har jo ejet selskabet siden ultimo 2014, men jeg har ikke været ansat - blot ejer/anpartshaver. Skal jeg skrive startdatoen for selskabet på for ansættelse eller nu her, hvor jeg udbetaler løn? Og betyder det noget?
•Ferie: Kan jeg blot vælge “ingen”, eller har det betydning for noget?
•eIndkomst: 1) Hvad skal der stå under “produktionsenhed”? 2) Jeg har et lønnet arbejde ved siden af selskabet, men kan ikke helt greje, om det skal være “B-indkomst” eller “anden personlig indkomst”, jeg skal vælge. 3) Skal jeg krydse af i varierende arbejdssted, når jeg er konsulent og typisk er ude og sidde hos kunder? 4) Og indtægtsart: “Direktør” eller “hovedaktionær” – det er et APS, hvor jeg har alle anparter, så der er ingen aktier. Derfor vel direktør, men er der nogle faldgrupper ved det?
Og en sidste ting: Når jeg kommer dertil: Hvordan betaler jeg den indeholdte indkomstskat?
Jeg skal for god ordens skyld sige, at jeg har været igennem "Kom godt i gang med Danløn”, men den giver ikke umiddelbart svar på disse problematikker.
Det er i princip ligemeget om du vælger 14 dage eller måned. Startdato har ikke betydning som jeg ser det heller, men skriv startdato for selskabet, det ville jeg gøre. Ferie kan du som ene ejer undlade, men skriver du ferie, og vælger funktionær, så opsparer du feriepenge som selskabet så skal/må afsætte som skyldige
Produktionsenhed kan du lade være blank - Løn er A indkomst - men under skattekort skal du vælge bikort - for ellers får du fradraget både der, og i dit faste arbejde. Direktør ville jeg vælge - men igen kan jeg ikke se nogen faldgruppe (du er begge dele og der er skal aktier/anparter - bare ikke fysiske)
Danløn giver skat besked og skat og am-bidrag trækkes ved at skat trækker dem fra den tilmeldte konto ca 20 dage efter - ligesom danløn undbetaler selve lønnen til dig til den konto du angiver for medarbejderen
Du kan altid bruge danløn hjælp og skrive til danløn. I arbejdstiden svarer de hurtigt. Husk du skal være arbejdsgivereregistreret - for periodisk indkomst. Ellers husk at 0 indberette de måneder du ikke hæver løn fremover - også let i danløn
Og for at gøre mig opmærksom på at blive arbejdsgiverregistreret
ja det er bare i virk.dk ændringsblanket og et gratis kryds. Ellers kan firmaet ikke trække skattekort og indberette osv. Punktet "ansatte" vil slet ikke være med i skat for erhverv før du registrerer
Jeg sidder i skrivende stund og opretter en medarbejde på Danløn - ved du - når man har valgt "ingen ferieordning", hvad man indtaste i rullemenuen (skal udfyldes) under "vælge feriepengemodtager". Det er "Eget feriekort (ikke ACF)", ikke sandt?
Fra Startvæksts hjemmeside: "Når du ansætter medarbejdere og dermed skal udbetale løn til andre end dig selv, skal du registrere, at din virksomhed har fået ansatte, så du kan indberette A-skat m.v. for dine medarbejdere."
Skal blot være helt sikker: Behøver jeg dette, når det blot er mig selv? Der står jo "løn til andre end dig selv".
Fra Startvæksts hjemmeside: "Når du ansætter medarbejdere og dermed skal udbetale løn til andre end dig selv, skal du registrere, at din virksomhed har fået ansatte, så du kan indberette A-skat m.v. for dine medarbejdere."
Skal blot være helt sikker: Behøver jeg dette, når det blot er mig selv? Der står jo "løn til andre end dig selv".
/Lasse
vent på andre men ja - det mener jeg bestemt- du er selv lønmodtager i selskabet så det vil jeg mene - Jeg synes da du kan høre startvækst som jo rent faktisk skriver det modsatte - hvad jeg tror er forkert
Danløn nul indberetter ikke automatisk til Skat. hvis du ikke har løn en måned….
Det koster 800 kr pr. måned at glemme at indberette en nulangivelse...
Søren
Er der nogen der ved hvordan man teknisk indberetter sporadisk løn hvis man eksempelvis betaler løn så det måske dækker 3 måneder, så fradrag mv. bliver rigtige?
som jeg husker det skal du under feltet Lønberegning / Rettelser i feltet A-skat fradrag dage angives KALENDERDAGE svarende til hele den periode du afregner så bliver fradraget mig bekendt korrekt
du kan jo evt høre deres hjælp, de svarer hurtigt alle hverdage