Jeg sidder og fedter lidt i billysbilling med mit regnskab.
Dels har mit holding selskab udlånt nogle penge til det ene datterselskab, dels har det andet datterselskab lånt penge til holdingselskabet.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal kontere det, mit umidelbare bud ville være at kontere det på mellemregningskontoen, men jeg er lidt i tvivl om det når nu det er et lån som sådan.
Det er sikkert simpelt nok, men har bare ikke kunne finde information om den situation nogen steder.
Forudsat det er fuldt sambeskattede selskaber bør der vel ikke være noget krav om rente - men ellers vil der givet være krav om rente hvis det er samme hovedaktionærer går jeg ud fra.
Kontoen skal være under henholdvis kortfristet gæld og under tilgodehavender - mere man ikke bare lægger den som gamle "mellemregning" type personlig virksomhedegenkapital - da gælden og tilgodehavende jo skal fremgå som det - i balancen i årsregnskabet
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Forudsat det er fuldt sambeskattede selskaber bør der vel ikke være noget krav om rente - men ellers vil der givet være krav om rente hvis det er samme hovedaktionærer går jeg ud fra.
Vi er vel enige om at der skal ske forretning af lån også mellem selskaber, der er sambeskattede?
Vi er vel enige om at der skal ske forretning af lån også mellem selskaber, der er sambeskattede?
Ja det må jeg nok være - jeg har bare set - i alle fald mindre mellemværender (ex udlæg for skat eller betalt forsikring fra begge i ét selskab, som så kom i andet sambeskattet - bare bogført som gæld/tilgodhavende - i egne situationer) godkendt uden rente af godkendt revisor
Ud fra det var ren sambeskatning (og samme ene ejer var måske med i begrundelsen) - men siger du, at der skal markedsrente til altid - også i fuld sambeskattede - så er det givet sådan.
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER