Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af lån mellem holding og datterselskaber

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg sidder og fedter lidt i billysbilling med mit regnskab

Dels har mit holding selskab udlånt nogle penge til det ene datterselskab, dels har det andet datterselskab lånt penge til holdingselskabet.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal kontere det, mit umidelbare bud ville være at kontere det på mellemregningskontoen, men jeg er lidt i tvivl om det når nu det er et lån som sådan.

Det er sikkert simpelt nok, men har bare ikke kunne finde information om den situation nogen steder.

Tilmeldt 20. Oct 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:11

Hej

Jeg hjælper dig meget gerne med dit problem. Som du selv siger, så er det meget simpelt.

Du er meget velkommen til at skrive til mig på hjorthkristian@gmail.com, så finder vi ud af det samt hvis der også skulle være andet.

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 13:14

Hej,

Det nemmeste vil være at have en mellemregningskonto for hver mellemregning i hver regnskab.
I selskabernes bogholderier skal der være følgende konti:

Datter1:
En mellemregningskonto gæld til Holding

Datter2:
En mellemregningskonto med tilgodehavende ved Holding

Holding
En Mellemregningskonto med tilgodehavende ved Datter1
En mellemregningskonto med gæld til Datter2

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41

Forudsat det er fuldt sambeskattede selskaber bør der vel ikke være noget krav om rente - men ellers vil der givet være krav om rente hvis det er samme hovedaktionærer går jeg ud fra.

Kontoen skal være under henholdvis kortfristet gæld og under tilgodehavender - mere man ikke bare lægger den som gamle "mellemregning" type personlig virksomhed egenkapital - da gælden og tilgodehavende jo skal fremgå som det - i balancen i årsregnskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37

Cookie - John Hannover:
Forudsat det er fuldt sambeskattede selskaber bør der vel ikke være noget krav om rente - men ellers vil der givet være krav om rente hvis det er samme hovedaktionærer går jeg ud fra.

Vi er vel enige om at der skal ske forretning af lån også mellem selskaber, der er sambeskattede?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42

Whiskey:

Cookie - John Hannover:

Vi er vel enige om at der skal ske forretning af lån også mellem selskaber, der er sambeskattede?

Ja det må jeg nok være - jeg har bare set - i alle fald mindre mellemværender (ex udlæg for skat eller betalt forsikring fra begge i ét selskab, som så kom i andet sambeskattet - bare bogført som gæld/tilgodhavende - i egne situationer) godkendt uden rente af godkendt revisor

Ud fra det var ren sambeskatning (og samme ene ejer var måske med i begrundelsen) - men siger du, at der skal markedsrente til altid - også i fuld sambeskattede - så er det givet sådan.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)