Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud eller lån til virksomhed (APS) - Billigst at få det ud igen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Situationen

Jeg har et godt øje til et billigt nyere rækkehus med henblik på udlejning til privat bolig.

Jeg har fået realkreditlånet godkendt i banken og har selv de sidste 20-25% i cash (herefter: restbeløb).

Komplikationen

Jeg vil oprette et selskab (APS) der skal eje rækkehuset og stå for den daglige drift (jeg skal stadig hæfte personligt over for banken ift. realkreditlånet).

Hvis jeg skyder hele restbeløbet ind i virksomheden (har altså betalt skat af de midler en gang), skal jeg svare skat af eventuelle udlodninger/løn på senere tidspunkt igen. 

Alternativet er at indskude minimumsgrænsen (50.000DKK) og låne resten af mig selv (til markedsrente dog). Derved kan jeg afbetale eget lån uden at skulle svare med yderligere personskat.

Spørgsmål

1. Hvordan sikrer jeg at skulle betale så lidt i skat som muligt?

2. Er der andre VIGTIGE forhold jeg bør overveje i denne sammenhæng?

[Min tanke: Det vil være optimalt med minimumsindskud (50.000DKK) og så at oprette et konvertibelt lån på resten af restbeløbet]

Jeg håber I kan og vil hjælpe (inden jeg selvfølgelig også snakker med en godkendt revisor).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Om det overhovedet er en fordel at køre det i ApS tror jeg er første ?? til din revisor

Om du skyder hele beløbet ind som kapital - så er det også hele det beløb du kan få ud skattefrit igen ved salg, så det er mere et spørgsmål om binding end om skat som jeg ser det, om du vil skyde ind som kapital eller lån

Du har ret i markedsrente som kan være OK nok for dig - du skattes af den og selskabet har fradrag for den - den skal skal nok sættes ganske velbegrundet i dette fald

Om du kan bruge konvertibelt lån her (for at sikre fradrag ved tab) skal din revisor også se på. Det kræver en vis kortfristethed - jeg kender revisorer som nok ville være skeptiske hvis det rent faktisk er erstatning af kapitalindskud 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Super input John.

Hvilket alternativ til APS tænker du vil være formåltjenstligt?

Og du har helt ret, det er et spørgsmål om at sikre så lav kapitalbinding som muligt (og at jeg ikke har i sinde at sælge selskabet, hvorfor de vil være bundet som indskud/egenkapital i LAAANG tid). Cashflow er ekstremt vigtigt i udlejligngsøjemed, hvorfor det er i toppen af min liste over vigtige emner i denne forbindelse.

Jeg var ikke klar over 'kortfristedheden' ved et konvertibelt lån - 10 år er nok ikke det man kan kalde kortfristet :-)

Hører selvfølgelig stadig gerne andres holdninger og meninger...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

granberg1:
Hvilket alternativ til APS tænker du vil være formåltjenstligt?
at eje personligt efter som banken jo i alle fald kræver personlig risiko. Sparer jo lidt indberetningsbesvær og lovpligt arbejdsskadeforsikring for dig med mere - og skattemæssigt som formentligt lige så godt. Jeg tror også der er noget med, at du ikke vil ha fradrag for tabet ved kautionsforpligtelsen overfor banken - hvilket jo også er skidt - jeg ved ikke om noget konvertibelt også der kunne komme på banen

Konvertibelt mener jeg - i alle fald for at kunne udløses til kurs 100 skal være anfording = kort - men det er ikke mit speciale. Jeg ved bare Bent Z i en lang facebook tråd var lidt efter konvertible lån, hvis de bare skulle afløse selskabskapital - Hør revisoren eller se om Whiskey skulle dukke op. Han er god til det med konvertible lån som jeg husker det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

granberg1:

Jeg har fået realkreditlånet godkendt i banken og har selv de sidste 20-25% i cash (herefter: restbeløb).

Komplikationen

Jeg vil oprette et selskab (APS) 

Du skal være opmærksom på en godkendelse af realkreditlånet ikke nødvendigvis omfatter en godkendelse til at ApS ejer den faste ejendom. Jeg ved self ikke om det gør sig gældende i dit tilfælde, men bare du er opmærksom herpå, det ville være træls hvis man er gået i gang med stiftelse af selskab m.m. også finde ud af finansieringen ikke er på plads.

 

Derudover tænker jeg hvorfor overhovedet et kapitalselskab? Ved anvendelsen af eksempelvis kapitalafkastordningen kan du (efter min opfattelse) løbende få langt større personlige skattefordele. Derudover er kravene ved et kapitalselskab; indsendelse af årsregnskab og lign. større end for en personlig virksomhed.

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må vist hellere lige få fat i banken angående ejerskabet :-)

Deruodver, så lyder det til at jeg skal udfordre revisoren på om det skal være Aps, VSO eller kapitalafkastordnignen. Efter at have studeret forskellene nærmere, kan jeg godt se der kun er MEGET lidt fordel ved udlejning gennem APS (givet bankens krav om personlig hæftelse).

Derimod tror jeg det bedste alternativ for mig vil være VSO, eftersom afkastgrundlaget i 2015 er 1% og at mine renter LANGT overstier det beløb, hvilket betyder at jeg vil få en 'høj' personligt indkomst forhøjelse imens jeg vil opleve et større negativt kapitalindkomst ændring.

VSO vinder i mine øjne pt, eftersom jeg kan spare nogle vigtige gebyrer væk (og jeg kan efter lidt tid selv klare revisorens arbejde).

Tak for alle de gode indspark. Nu er der vel kun en vej, book møde med revisor :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)