Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturanumre - hvad er lovligt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg kan forstå det, så skal fakturanumre være fortløbende med få undtagelser.

Hvad er den specielle grund til, at lige "el-, gas-, vand- og varmeværker samt telefonselskaber" ikke skal bruge fortløbende numre?

"For el-, gas-, vand- og varmeværker samt telefonselskaber, der anvender forbrugernumre, kan der ses bort fra kravet om fortløbende nummerering af regningerne. Det samme gælder for betalingsoversigter fra NETS (det tidligere PBS)." Kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068789

Jeg har lige betalt en faktura fra Surftown, hvor fakturanummeret er: 9AOLSQ219M.

Allerede når jeg ligger en vare i kurven, får den det nummer, som senere også er fakturanummeret. Altså, de bruger unikke numre til deres fakturaer.

Er Surftown eksemplet lovligt?

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 18:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MartinJensen2300:

Som jeg kan forstå det, så skal fakturanumre være fortløbende med få undtagelser.

Hvad er den specielle grund til, at lige "el-, gas-, vand- og varmeværker samt telefonselskaber" ikke skal bruge fortløbende numre?

"For el-, gas-, vand- og varmeværker samt telefonselskaber, der anvender forbrugernumre, kan der ses bort fra kravet om fortløbende nummerering af regningerne. Det samme gælder for betalingsoversigter fra NETS (det tidligere PBS)." Kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068789

Jeg har lige betalt en faktura fra Surftown, hvor fakturanummeret er: 9AOLSQ219M.

Allerede når jeg ligger en vare i kurven, får den det nummer, som senere også er fakturanummeret. Altså, de bruger unikke numre til deres fakturaer.

Er Surftown eksemplet lovligt?

Du ved jo ikke om det næste nummer i rækken er 9AOLSQ20M....

Hvad Surftown gør, behøver du ikke bekymre dig om. Bare du selv sørger for at gøre det korrekt!

Tilmeldt 27. Oct 15
Skrevet kl. 10:06

Jeg er personligt ligeglad med Surftown. 

Spørgsmålet er: er det lovligt at bruge tilfældige unikke numre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:16

MartinJensen2300:
Spørgsmålet er: er det lovligt at bruge tilfældige unikke numre?
nej det er det mig bekendt ikke - men man gerne ha flere serier  så mit gæt er, at der er mening i nummerserierne - men omvendt kendte jeg ikke reglen for gas selskaber men den er jo klart specificeret som gældende præcist de beskrevne typer - ligesom Nets - hvor det også er beskrevet, at nummeret skal indeholde datoen og ikke bare må være den 1. hvor pbs udsende f.eks. Dermed er det jo kun hvis du er en af de beskrevne typer ELLER Nets at du kan gøre det som jeg ser det.

Formålet er, at det skal være let ved kontrol at se, at der ikke er tomme rum i nummerserierne

Surftown s evt ret kender jeg ikke - kunne ligne noget system - Q2 kunne være andetkvartal og 19 kunne være betaling 1/9 uden jeg aner det og dermed noget rækkefølgesystem  ellers ring til deres økonomiafd. 

vh John Hannover

Tilmeldt 27. Oct 15
Skrevet kl. 10:49

Mange tak for dit svar John! 

Du kan lige få lidt grundhistorie. En af mine venner, som har en virksomhed, hvor den ene af hans kunder udgør ca. 10 % af omsætningen, kommer i nærmeste fremtid til at udgør ca. 50 % af omsætningen. Det vil han helst ikke vise dem, for ikke at være sårbar. Derfor tænkte jeg, hvis faktura systemet giver et vilkårligt nummer vil ingen kunne se, eller følge med i hvor mange fakturaer som der bliver udsendt. 

Jeg har allerede indført det for ham med order-numre, der springer den vilkårligt 1 - 15 numre frem i forhold til sidste order-nummer. Den del virker fint.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:56

jeg forstår baggrunden. Jeg synes I skal skrive til skat og høre dem - ud fra gas-reglen om I kan bruge noget der indeholde dato og et nummer. Jeg tror ikke vilkårligt 1 til 15 numre frem kan godkendes som faktura. Måske et system hvor der altid var spring på 5 kunne godkendes som en serie - det ville give lidt uregelmæssig spredning hvis alle andre kunder også fik det. Det ville jo være en form for nummerserie og man ville kun se, at der ikke var huller  - men jeg aner det ikke

vh John H

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 13:04

Du må godt bruge alfanumerisk fakturanummer.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)