Godaften Aminoer.. Jeg skal snart til at købe ny computer, og det skal virkelig være en der kan trække noget tungt arbejde.. Jeg har fundet en computer til 17.300... Jeg har selv, privat, et gavekort til den butik på 2.300... Hvis nu jeg køber computeren, med gavekortet, og resten af pengene på firmaets konto, kan jeg så stadig bogføre det som 17.300 eller skal gavekortsbeløbet trækkes fra? Tak på forhånd :) |
Du kan trække det hele fra - og så bogfører du de 15.000 mod bank eller hvordan du betaler og de 2.300 kr mod privat udlæg ( mellemregning i status) og selve udgiften på 17.300 -
Lad os gætte på det er med moms de 17.300 kr og dermed 13.840 kr ex moms og dermed jo over straksafskrivning
Beløbet skal derfor afskrives med 25% af de i så fald 13.840 og resten af beløbet flyttes ned på afskrivninger i status og afskrives så over kommende år.
Dit program har sikkert hjælpe funktion der kan vise hvordan man håndterer afskrivninger
Hvad momsen angår, så - hvis computeren står hjemme - så vil skat forvente du også bruger den privat - med mindre du overbevisende kan vise andet. - og så skal du dele momsen så du kun fratrækker i forhold til firma % anvendelsen - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html
vh John Hannover