Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Træk vejret!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej søde Aminoer

Jeg har længe gået med en ambition/ drøm om min egen webshop. Fashion tøj til kvinder (som alle andre, tænker I- men jeg har nogle små ideer til at skille mig ud fra mængden :))
Jeg aner ikke hvordan jeg skal starte. Hvad er første skridt? Jeg har tusind siders notater - men er det forretningsmodellen man skriver først, er det en leverandør man finder - køber domæne? Hvor begynder man?
Håber nogle kan give nogle gode råd eller tips til at få det fra papir til praksis :)!
Rigtig god arbejdslyst til jer!

Mvh, Louise :)

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 07:36

Jeg får muligvis hug af andre brugere nu, men jeg synes ikke forretningsmodellen er vigtig på dette tidspunkt.
Det er selvfølgelig ikke nogen dum idé at gøre sig nogle tanker og få nedfældet dem på papir, men så længe du har en idé i dit hoved om hvor du vil hen, så må det være fint nok på dette tidspunkt.

Jeg er selv i gang med overvejelser om kommende forretning og min fremgangsmåde er foreløbig:

*Forsøge at sætte mig ind i alle regler. Både de basale omkring det at være momsregistreret, men i høj grad også specielle regler for den branche jeg vild ind i.
*Rejse kapital når jeg har styr på hvad det kræver
*Kontakte mulige leverandører 

Jeg tror dog der er mange forskellige fremgangsmåder i den jungle opstarten er, og jeg skriver på ingen måde at jeg griber det an den optimale vej.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:49

Louise Hansen:
Jeg aner ikke hvordan jeg skal starte. Hvad er første skridt? Jeg har tusind siders notater - men er det forretningsmodellen man skriver først, er det en leverandør man finder - køber domæne? Hvor begynder man?

Ja, det problem har vi nok alle stået med. Hvor starter man.

Vi startede selv med at finde en god revisor! Ham satte vi os så ned sammen med og lavede handleplaner. Han satte os i gang med at lave budgetter, som vi så gik i banken med. Desuden fik vi oprettet et cvr-nummer, så vi kunne begynde at bogføre og få fradrag for vores anskaffelser. 

Så skulle lokaler og driftsmidler på plads. Vi startede med at bruge vores egne pc'er, telefoner osv. så den slags anskaffelser ikke tog ud af vores kassebeholdning/likviditet.

Ja, en revisor koster penge - og for os var det pengene værd. Det kan også være en anden form for rådgivning (bogholder, mentor) man søger til sparring og til at holde fokus. Jeg ved ikke, om man kan få den slags konkret vejledning i Væksthusene rundt om i Danmark, men det var måske også et forsøg værd.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kaminski:
Jeg får muligvis hug af andre brugere nu, men jeg synes ikke forretningsmodellen er vigtig på dette tidspunkt.

Jeg vil ikke give dig hug :-), men vil sige, at selv om man ikke selv synes, at en forretningsmodel er vigtig, kan det være alfa og omega for at kunne låne penge i banken. Så medmindre man selv har en god økonomisk buffer, så ville jeg sætte forretningsmodel og budget ret højt på to do-listen.

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 09:21

Birte Andersen:

Kaminski:

Jeg vil ikke give dig hug :-), men vil sige, at selv om man ikke selv synes, at en forretningsmodel er vigtig, kan det være alfa og omega for at kunne låne penge i banken. Så medmindre man selv har en god økonomisk buffer, så ville jeg sætte forretningsmodel og budget ret højt på to do-listen.

Det er jeg helt med på. Skal der lånes penge i banken, så er det naturligvis vigtigt at have ens forretningsmodel skitseret nøje overfor banken :-)
Jeg havde ikke lige overvejet muligheden for at Louise skulle i banken.
Skal Louise have investorer eller ønsker hun at starte op med en anden, kan det ligeledes også give god mening.

Starter hun webshop op på egen hånd og har den kapital hun skal bruge, mener jeg dog ikke det er så vigtigt at bruge flere timer på at få udarbejdet en forretningsmodel, så længe hun har en plan med det hun laver.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:59

Personligt synes jeg at noget af det vigtigste man kan fokusere på som ny iværksætter, er at definere virksomhedens "secret sauce” - eller “claim to fame” som man også siger. 

Hvad er det der gør, at man kan trænge igennem, og hvad gør kunderne interesseret i ens virksomhed så de ønsker at handle hos den? 

Hvad er unikt, og hvor har man en fordel ift. konkurrenterne, som allerede har et kæmpe forspring? Typisk er det en ny måde at løse et kendt problem/behov på.

Jeg mener iøvrigt aldrig at pris eller kundeservice må være ens secret sauce.

Fra Svendborg
Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:27

Jeg ville skulle i banken, for at låne penge. Jeg er på SU. Så jeg skal ud og finde en startkaptital. Men så tænker man selvfølgelig om, det er en succes. Jeg skal hvert fald arbejde på, at tro på mit produkt inden jeg låner pengene. Den ene dag er jeg 100% sikker på det nok skal lykkedes - andre dage tænker man, 'hvorfor skulle det lykkedes for mig'. 

Men jeg vil udarbejde en forretningsmodel først, tror jeg. Så har jeg den i baghånden og klar til jeg en dag skal i banken.

Tak for svar, allesammen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 20:54

Jeg er stor tilhænger af bootstrapping, hvor man starter op for egne penge, typisk et lille beløb. Det kan betyde at man må lægge mange flere timer i det, og vækster langsommere, men det giver en stor frihed ikke at være gældsat fra start.

Jeg vil endda påstå, at man træffer bedre beslutninger når man bootstrapper, end hvis man har rigeligt med penge at arbejde med fra start.

Man kommer faktisk rigtig, rigtig langt for 10-20.000 kr. i en online virksomhed hvis man tænker sig om. Hvis ikke man har 10K man kan smide i projektet, så mener jeg at man skal vente, og tjene nogle penge i mellemtiden. 

Jeg har prøvet at starte op på et banklån, med investor penge og med mine egne penge. Jeg foretrækker klart det sidste.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)