Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må en forfatter trække "inspirationskilder" fra?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg har et lille spørgsmål til de gæve revisortyper på Amino! ;)

Jeg er momsregistreret forfatter med eget forlag. Da jeg primært skriver prosa (skønlitteratur, digte, satiriske tekster mv.), vil jeg gerne vide, om jeg må bogføre udgifter til skønlitterære bøger, abonnement på Mofibo, avis-abonnement osv. fra, når det er en direkte kilde til min inspiration og derved grundlag for, at jeg kan arbejde som forfatter.

Min egen umiddelbare holdning er: "Ja, selvfølgelig!" Men jeg kan også se et dilemma i, hvornår inspirationen så slutter. Er en charterrejse eksempelvis også inspiration? Det mener jeg jo bestemt ikke..

Hvad siger I?

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 18:34
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tja, hvorfor ikke? Det er jo rigtigt. Og så længe det er småudgifter, tvivler jeg på, nogen gider stille spørgsmålstegn ved det.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 18:41

"Ja, selvfølgelig!"

Og hvorfor så lige dét? Hvad har du bidraget med?

Jeg ved det ikke -- jeg kan ikke forestille mig det -- men jeg håber i hvert fald virkelig ikke, at det er tilfældet. Bogføre udgifter til bøger, hvor andre forfattere allerede har gjort langt størestedelen af al arbejdet for dig? Hvis det er en "direkte kilde til din inspiration og derved dit grundlag for, at du kan arbejde som forfatter", så er der vel ikke meget (original) forfatter over dig? Hvad med, at du selv leverer en indsats, der svarer til den respekt, du gerne vil have?

Hvis man har talent som forfatter, så "låner/stjæler" man ikke fra andre forfattere! Man kan lade sig inspirere i beskedent omfang, men så sandelig heller ikke mere. 

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 5. Jul 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 18:51

Det er en interessant tråd - svaret må være nej med mindre dine bøger/tekster er betinget af de ting du gerne vil trække fra  - f.eks. kan en Pariserrejse trækkes fra hvis du udgiver en guidebog om Paris, vil jeg tro -og det giver god mening - men forholdet mellem Mofibo + diverse bøger og dine egne bøger/tekster er mere diffust.

Jeg skal understrege at jeg hverken er revisor eller jurist(!)

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 19:00

Sikke en tone, man gider næsten ikke. Men OK: Man må trække aviser fra og internet, så hvad skulle lige problemet være i at trække udgiften til en bog fra, som man har hentet oplysninger i eller citater fra. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:04

Jeg er enig i, at du ikke kan trække bøger lystigt fra som inspiration - Det er ikke til at sige hvor grænsen går mellem fornøjelse osv.

Skriver du om et vanskeligt emne, hvor du må købe en bog for at få den fornødne faglige indsigt, så er svaret efter min mening ja, men ellers må alm bøger, prosa, poesi osv være for egen regning.

I min e-bog FRADRAG SOM LINK er der gennemgang af hoved regler og en masse typiske fradrag - også bøger og aviser o.l

Som med mange af denne type fradrag, er der naturligvis regler og praksis, men der er ikke nødvendigvis en ren facitliste. Der skal være klar sammenhæng mellem indtægten og udgiften, og ofte kan "sund fornuft" faktisk hjælpe, og her er du jo lidt på rigtigt spor trådstarter - Jeg ville ikke trække fra ud fra alm. inspiration

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:04

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07

Michael:

mortenhede:
Hvad siger I?

Du kan jo prøve at spørge dem som sidder med svaret = https://www.skat.dk/skat.aspx?oId=kontakt 

det kan man jo men al erfaring siger, at der ikke opnås nogen form for sikkerhed ved det. Skat har slet ikke tid, eller mulighed for, at vurdere så komplekst fradrag i en telefon. Der er ikke en facitliste OG - uanset svar, kan man ikke bruge det til spor ved en kontrol. Det skyldes også, at der ofte misforstås fordi spørger ikke er præcis nok, det er meget typisk, at det tilmed kan udløse helt vanvittige forståelser - 

Vil man ha nogen form for sikkerhed ved at spørge skat, så er der kun - bindende svar - som duer

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27

Cookie - John Hannover:
så er der kun - bindende svar - som duer

Først og fremmest så er jeg enig i dine bemærkninger omkring fradrag. Omkring det med at bindende svar er det eneste som duer - der er jeg så ikke helt enig. Svaret på et klart stillet spørgsmål til SKAT (skrifligt - da mundtligt svært kan dokumenteres) indeholdende alle relevante oplysninger vil også kunne binde SKAT. Det er det som går ind under det der kaldes forventningsprincippet. Styrken ved det bindende svar er at det som udgangspunkt binder SKAT i 5 år...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:42

Whiskey:
Først og fremmest så er jeg enig i dine bemærkninger omkring fradrag. Omkring det med at bindende svar er det eneste som duer - der er jeg så ikke helt enig. Svaret på et klart stillet spørgsmål til SKAT (skrifligt - da mundtligt svært kan dokumenteres) indeholdende alle relevante oplysninger vil også kunne binde SKAT
jamen den vil jeg helt tilslutte mig- Michaels link var bare til deres telefon - og alm telefon snak med skat giver så ofte forkert svar

Formulerer man skriftligt og klart, så er det bestemt OK - i alle fald vil man da aldrig kunne få bod eller noget der ligner - men det mundtlige med at ringe, giver så mange misforståelser

Jeg TROR også det er svært at formulere spørgsmålet om inspirationsbøger helt entydigt - og der vil bindende svar vel ha den fordel, at skat ikke vover svar hvis ikke de er sikre, men du kan som sagtens ha ret i, at svarer de uden bindende - og man bare har spurgt entydigt, så er den god - bindende er nok bare lidt mere krævene overfor det entydige - og jo ikke så dyrt (men tager måske lang tid - har aldrig prøvet - men alm svar skriftligt tager - laaaaang tid Big Smile)

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)