Jeg undersøger muligheden for at importere nogle fra forskellige interessante bryggerier i udlandet.
Jeg har foreløbig kigget lidt på hvad det kræver af tilladelser hos skat, fødevaredirektoratet samt pantordningen. Der er ikke noget i det der umiddelbart ser skræmmende ud.
Hvis der er nogen der er bekendt med branchen, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle faldgrubber jeg bør være opmærksom på?
Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre om erfaringer med videresalg til detailhandlere samt eventuelt beværtninger/restauranter der ønsker at have nogle anderledes mikrobryg i sortimentet. Hvor "åbne" er detailhandlere for at handle med nye importører? Og er det alment at detailhandlere/beværtninger henter deres mikrobryg hos grossister eller er der nogle der vælger at gå direkte til producenten? (hvilket jo vil overflødiggøre mit eventuelle foretagende) Hvordan vil I gribe den an? Handler det bare om at byde eventuelt kommende kunder på nogle produkter og overbevise dem via munden/maven eller skal der helt andre boller på suppen for at komme indenfor? Mulighed for omkostningsfri tilbagelevering ved svigtende salg, går jeg ud fra er et must i branchen.
Der er primært tale om nogle øl af høj kvalitet, som ikke i forvejen findes på det danske marked.
så længe du har et godt og spændende produkt, så er alle som udgangspunkt interesserede.
Det er få der køber direkte fra udenlandske producenter da transportomkostningerne er for høje.
Men har du et netværk inden for ølbranchen herhjemme er det lettere selvfølgelig.
Det er ikke nok at have et spændende produkt for at kunne komme ind i detailhandlen.. Der skal en enormt høj volumen til, lave priser, penge til markedsføring og så er betalingsbetingelserne som regel ganske horrible, hvis du vil handle med én af de store kæder. Hvis du ikke vil den vej, er der specialforretningerne og spørgsmålet er, om du måske ikke kommer til at drukne lidt i mængden, især når der efterhånden findes en masse fantastiske danske øl som også er konkurrencedygtige på prisen sammenlignet med kvaliteten (oplevet).
Jeg tror bestemt det kan lade sig gøre, men du skal have en knivskarp strategi for hvordan du vil sælge det til detailkunderne (kæderne/butikkerne) og så skal du have en mindst lige så skarp markedsføring i forhold til slutbrugeren på plads inden du kaster dig ind i det. Har kendskab til et par stykker der har brændt nallerne på ølimport, men det kan sagtens være at deres strategi ikke var skarp nok. :-)
Hvis du med detailhandlen tænker på de store kæder som Dansk Supermarked og Coop, så er det slet ikke der mine tanker er. I hvert fald ikke på den korte bane.
Det er først og fremmest små specialbutikker, og også gerne lidt større kæder ala Skjold Burne, der også gør sig i salg af kvalitets mikrobryg. Du har helt ret i at det nemt kan drukne i mængden af godt bryg, og den del er jeg ikke blind overfor. Det vil i høj grad være på markedsføringen at konkurrenterne skal overvindes.