Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af aktiv kundedatabase - hvad er kunderne værd?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Håber i kan give mig nogle gyldne råd med på vejen, da jeg muligvis ønsker at sælge min frugtvirksomhed inkl. min kundekreds.

Jeg servicerer idag virksomheder med frisk personalefrugt på abonnementsbasis. Personalfrugt konceptet er efterhånden velkendt og branchen er tilmed stadig i hastig vækst. Jeg omsætter for ca. 3,3 mio om året og sælger ca. 12 ton frugt om måneden.

Samtlige af mine kunder er gode betalere da mit koncept ikke tillader dem at være andet, jeg vælger at fakturerer månedvis forud hvilket giver mulighed for at spotte evt. dårlige betalere samtidigt skabes en sund likviditet.

Jeg er dog meget i tvivl om hvordan jeg skal prisfastsætte min virksomhed inkl. aktiv kundekreds med gode betalere. Der er ligeledes også tale om offentlige kunder såsom institutioner osv.

Jeg håber der er nogle med erfaring der evt. kan hjælpe med prisfastsættelsen. Jeg kommer evt. gerne med supplerende data såfremt det er aktuel forud for værdifastsættelsen.

Jeg ser frem til at høre fra jer kvikke hoveder derude!

NB: Overvejer at sælge min virksomhed da et nyt spændende projekt har vakt min interesse. :)

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 20:47

Dijam:

NB: Overvejer at sælge min virksomhed da et nyt spændende projekt har vakt min interesse. :)

Et nyt spændende projekt som har vakt din interesse... det er da normalt ikke grund til at ville sælge en god og sund forretning som du giver udtryk for at din er. Du skriver selvfølgelig ikke hvad overskuddet er, men det burde jo være til at kontrollere, så det er vel også meget fornuftigt. Hvorfor beholder du ikke forretningen og lader en styre den hvis du har fået lyst til at prøve noget andet af?

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:01

Hvis du begynder at fokusere på nye forretninger, så mister du fokus på den du har og chancen for at den begynder at gå dårligt er meget stor. Så det lyder som en super fornuftig beslutning at afhænde den, det ville jeg også gøre.

Dbh Martin

Fra København
Tilmeldt 17. Feb 06
Skrevet kl. 21:16

Hej & tak for besvarelsen 

Jeg kan godt se din pointe, men sagen er simpelthen at jeg ikke "tør" lade en anden styre min nuværende forretning, jeg ville ikke turde overgive ansvaret til en ansat, da denne branche kræver enormt meget gå-på-mod og knofedt.

Min formodning er at en ny ejer der lyster at vækste denne virksomhed er det mest optimale for at sikre en sund fremtidig drift af "frugt-butikken".

Ydermere håber jeg også på at få frigivet nogle ressourcer jeg kan benytte som en del af opstartskapitalen i forbindelse med det nye projekt.

Fra København
Tilmeldt 17. Feb 06
Skrevet kl. 21:28

Hej & tak for besvarelsen.

Jeg er helt enig, som nævnt i min anden besvarelse frygter jeg netop, at jeg ikke kan fralægge mig det fulde ansvar ved at indsætte en bestyrer.

Jeg håber der snart vil komme nogle konkrete besvarelser der kan hjælpe mig hen imod at prisfastsætte min virksomhed.

BR Dijam

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 21:32

Hej,

Ok, ja ved nærmere eftertanke kan jeg nok godt forestille mig at der alligevel er en del arbejde i at holde det igang. Jeg kan sagtens følge dig i lysten til at få frigivet ressourcer både økonomisk og tidsmæssigt til at give den gas på det nye projekt.

Jeg har ingen erfaring med prissætning af den slags forretninger, så det vil jeg lade nogle andre om. Dog vil jeg sige at hvis jeg skulle købe det, så ville jeg se på de seneste års resultater og vurdere på tilbagebetalingstiden for den investering. Man skal selvfølgelig også se på potentialet, for som køber skulle man jo gerne have et ønske om at udvikle virksomheden og ikke blot drifte den. Eftersom du skal sætte en pris, ja så må du jo sætte dig i købers sted.

Men mon ikke nok der er nogen som har nogle gode input til dig.

Held og lykke med det.

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra København
Tilmeldt 17. Feb 06
Skrevet kl. 12:48

Hej igen og tak for respons

En anden tanke jeg ligeledes hælder stærkt til, er at jeg ser gode muligheder for at afsætte kundekredsen til en eksisterende aktør på personalefrugt området. En eksisterende aktør har mulighed for at implementere kundekredsen samt servicerer denne fra "day one", da hele pakke/logistik samt faktureringssystemet er aktivt i forvejen.

Derfor kunne mit spørgsmål også lyde således... "hvad ville man som eksisterende frugtleverandør investere for at booste sin omsætning med 3,3 mio om året?"

Ser frem til at se hvad der bliver svaret...

BR Dijam

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 14:44

Tror du skal satse på en pris ala 5 års overskud.. 

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 14:41

Hvis du skal sælge din virksomhed, er det selvfølgelig din kundekreds de er ude efter. Men selvfølgelig har du brugt flere år på at skaffe dig den kundekreds, og det må du også tage med i din betragtning. Skal du sælge din kundekreds, skal du også overveje at du sælger et overskud videre til en anden virksomhed.

Det er ikke billigt at købe en kundekreds.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)