Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i Selskab i egen bil, med privat ærinde indblandet... mv. :-)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

har et spørgsmål vedr. kørsel og km-godtgørelse i et selskab

1) 
Hvis man har firmaadresse på privaten i Hobro og kører til en kunde i Silkeborg og hjem igen. lad os sige 60 km. hver vej for nemhedens skyld. Så kan man udbetale kørepenge efter statens takster til sig selv som lønmodtager i eget selskab. Selvfølgelig køreborg, km. stand start og km stand slut, formål. 

Hvad så hvis man går i skole i Esbjerg. Og man efter skole kører ind til sin kunde silkeborg og holder møde e.lign. Kan man så udbetale km godgørelse, hvor mange km.  og hvordan noteres kørslen i kørebogen da man jo ikke har en start km stand og slut km stand der passer med de 120 km? Og i teorien kører du jo alligevel turen privat...

2)
Og er klar over det med der skal være "rimelig forhold mellem løn og udbetalt km godtgørelse"... Har spurgt til det i en anden tråd, hvor ingen, forståeligt nok vil komme med et bud på hvad forhold er rimelig. Så spurgte derfor ved skat om det var 1:1 eller 1:0,5 og fik følgende svar

"Der kan ikke sættes procenter på forholdet mellem løn og godtgørelse, det vil være en individuel og konkret vurdering fra sag til sag. Der skal dog være tale om en ansættelse med løn og der er et øget dokumentationskrav for kørslen, når der er tale om udbetaling til fx en eneanpartshaver"

Synes altså det er dybt forunderligt at der er sådan en regel der vurderes individuelt fra gang til gang. Og jeg gætter på jeg ikke skal forstå formuleringen som hvad jeg finder rimeligt....Synes det er kritisabelt når man nu gerne vil gøre det hele korrekt så man ikke kommer i "klammeri" med SKAT, at der sådan en svævende formulering....  Og hvorfor er der forskel fra folk til folk hvad der er rimelig forhold. Det burde være et procent forhold hvilket i min verden ville være ens for alle nu hvor reglen er der.. Kan forstå de kan vurdere om kørslens formål er ok.. Det er jo umuligt at vide hvad man skal gøre. Der vil i min sag ikke kunne udbetales for alle km da det vil være for meget, da der er meget kørsel små indtægter i starten. Så der er ikke penge til en løn der kan opveje alle kilometerne hvis alle udbetales.

Men hvad er rimeligt hvis vi går ud fra der udbetales en løn på 10.000... Jeg synes jo rimelig burde være det kørte antal km... Men det er det jo åbentlyst ikke..

Vil gerne høre dem der udbetaler godtgørelse til sig selv... Hvad gør i med km. godtgørelse i forhold til løn...

Glæder mig til at høre....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40

1 - De ekstra km du kører - frem for den daglige skole hjem - fører du i kørebogen og har som skattefri kørsel - dokumenter i bogen hvad kørslen blev, og så MINUS det du kører dagligt privat til og fra skolen

2

Jeg kan heller ikke gi forhold men 1-1 vil slet ikke due hvis vi taer 2.000 kr køre penge og 2000 kr løn, mens du formentlig kommer fint fra at hæve en "nomalløn på 30.000 kr per måned, og fratrække dokumenteret kørsel for f.eks. 20.000 kr efter kørebog

Forholder er jo blot, at kørepenge ikke, specielt af folk med eget selskab, må bruges som skattemæssig fordelagtig erstatning af løn. Du kan formentlig få skriftligt (og vel også bindende ) svar fra skat på et eller andet bestemt forhold, men problemet er nok mindst, hvis du rent faktisk hæver og beskatte af en rimeligt normal løn og ellers kan dokumentere kørslen godt, så kunne det sikkert også være 1:1

vh John Hannover

Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:19

Tak for nogle gode uddybende svar John... 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)