Hej Amino (Mest af alt dinero brugere) ! Jeg har oprettet et IVS og er begyndt at investerer noget af mit overskud i aktier. Jeg benytter dinero som regnskabsprogram. Jeg ville virkelig sætte pris på hvis jeg kunne få en "step by step" guide i følgende scenarier : 1: Købt en aktie til fx. 15.000 kr Solgt aktien til 16.000 kr. Overskud = 1.000 kr. 2. Købt en aktie til 15.000 kr Mit regnskabsår slutter og jeg har stadig ikke solgt aktien. Håber i kan hjælpe mig! |
bliv plus bruger hvis du ikke er det så du kan få deres support - men
Købet skal ned på en konto i status - inder finansielle anlægsaktiver (en ny til fremmede aktiere eller lignende for det er jo ikke dine egne IVS anparter) med de 15.000 og betalingen er vel via bank som modkonto
Salget til 16.000 er så 15.000 kredit på kontoen for finansielle anlægsaktiver fremmede aktier og 1.000 kapital gevinst i drift vil jeg mene
Ny aktie købt - igen på status finansielle anlægsaktiver og bank - og der bliver den bare - men ved årsskifte skal du lagerbeskatte - det vil sige du skal opgøre kursen og tage gevinst tab ind til beskatning hvert år
Dels tror jeg det kan være lidt kompliceret for dig, dels er jeg ikke overbevist om, at det ikke er langt bedre at tage penge ud og handle aktien privat faktisk
Jeg synes du skal høre en revisor om det ud fra din privatøkonomi og firmaets regnskab i øvrigt. Der er ikke generel fordel ved at handle aktier i selskab - med først lagerbeskatning til selskabsskat, og så - når gevinsten skal ud - udbytte skat eller personlig skat - og slet ikke hvis du kan ha gevinst på aktier under den lave 27% aktieindkomsskat privat
Erkender, jeg svarede hurtigt uden helt total gennemtænkning da jeg skal ud men den burde være god nok
vh John Hannover