Nå.. Så blev et effektivt redskab til måling af markedsføring lige hevet ud af hænderne på os.... Hvad gør I i stedet? |
Mattias Skovhøj:Hvis nu man har en radioreklame kørende på P3 - bliver man så upopulær hvis man siger, at de kan få en gratis (lille om ikke andet) gave - eller rabat - ved at gå ind på www.mitdomæne.dk/p3 ?
Rimelig friskt at køre reklamer på P3, du må da have nogen gode kontakter.
Men jeg har fået følgenden svar fra en advokat:
a:Rabatkupon og gavekort er to sider af samme sag, når det bruges i markedsføringsmæssig sammenhæng. Et gavekort må i udgangspunktet betragtes som værende gratis for modtageren. Modtageren kan bruge gavekortet som et generelt betalingsmiddel. Rabatkuponen er også gratis for modtageren. Rabatkuponen er dog typisk øremærket til køb af nærmere angivne varer eller ydelser eller betinget af et mérkøb ud over værdien af rabatkuponen.
Lovens ord siger: Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer el.lign., der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for køb af en vare eller ved udførelsen af en tjenesteydelse.
Bestemmelsen i markedsføringsloven er formuleret meget bredt. Der henvises til ”rabat eller anden ydelser” og ”mærker, kuponer el.lign”. Selv om man kunne argumentere for, at der er en principiel forskel på en rabatkupon og et gavekort, så vil et gavekort i den konkrete situation falde ind under betegnelsen ”anden ydelse”. Et gratis gavekort øremærket til en specifik vare eller ydelse må alt andet lige betragtes som en rabatkupon i forklædning.
Det ville derfor næppe have gjort nogen forskel, om advokatfirmaet havde anvendt gratis gavekort i stedet for rabatkuponer.
Markedsføringsloven er ikke generelt afgrænset i forhold til e-handel og brugen af internettet som medie. Du skal derfor også tage højde for reglerne om markedsføring, når du markedsfører dig via internettet.