Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af enkelmandsvirksomhed: fødevare/websalg

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jun 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

hej amino brugere..

jeg har planer om og starte en enkelmandsvirksomhed , der skal importere fødevare specialiteter fra frankrig med videre salg over webshop.

Men har så mange spørgsmål jeg skal have svar på inden da..

håber evt i kan/vil være behjælpelig..

1. er der specielle krav regler når det gælder import af fødevarer.. (Vi snakker ikke ferske vare, men konserves, olie & eddiker og ligende).? 

2. Er der nogle regler i forhold til prissætning man skal tag højde for når man skal snakke med leverandøren af produktet.?

3. Må man godt have varelager i egen hus når det nu ik er andet end konserves og olie/eddiker.? 

4.er der krav til start kapital ved enkelmandsvirksomhed, samt skal man have seperat bank konti til sin virksomhed eller er det fint med bare og holde regnskab

5. jeg ved hvad jeg vil sælge, men er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an, i forhold til og kontakte de lokale producenter, og snakke med dem om jeg gerne vil sælge deres produkter i danmark, via en webshop..   Nogen ideer? 

6. Jeg er ik noget tal geni, men prøver og forklare mit spørgsmål alligevel..

hvis jeg nu køber (A) til 15kroner af producenten og der er 5kroners leverings omkostninger, så vi er samlet på 20kr i udgifter,(skal jeg betale nogen form for afgift for og sælge det videre i dk) ? 

Nu er produktet i mine hænder, må jeg så sælge videre til 40kroner?,  igen siger vi jeg har 5 kroner i forsendelses omkostninger, så er der 15kroner i profit. Er det så ren profit eller skal jeg til og betale afgifter/moms/skat etc af dette også?

7. Er det muligt og lave en hjemmeside selv, hvor på man kan få betaling via diverse kort, eller skal man have en professionel til og ordnet sådanne ting? 

Evtuel nogle der har bud på sider man kan bruge til og lave sådan sider ? Og links til priser for og kunne modtage dk over nettet.?

håber i kan hjælpe med mine begynder spørgsmål... 

Mvh mokkaholic

Tilmeldt 1. Jun 15
Skrevet kl. 18:53

Ingen der har svar? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:25

Hej Mokkaholic,

Jeg kan muligvis hjælpe dig med nogle af punkterne.

1. Jeg vil anbefale at tage kontakt til Fødevarestyrelsen. De kan fortælle dig alle reglerne omkring import af fødevarer. Og så har du din information fra nogen der ved hvad de snakker om. Du skal i hvert fald have registreret dig som importør. Dette kan gøres på Fødevarestyrelsens hjemmeside ved udfyldning af en blanket. http://www.foedevarestyrelsen.dk/Sider/forside.aspx

2. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener her. Du skal selvfølgelig få den bedste indkøbspris og sætte din salgspris derefter.

3. Det er jeg ret sikker på du gerne må. Men igen, snak med Fødevarestyrelsen.

4. Der er intet krav til startkapital ved opstart af enkeltmandsvirksomhed. Du hæfter bare personligt for din virksomhed. Jeg vil anbefale dig at få oprettet en seperat konti til din virksomhed. Det gør det nemmere at holde styr på din virksomheds økonomi og din personlige økonomi. Få dig et regnskabsprogram - det vil spare dig en masse bogføringstid. Jeg kan anbefale enten Dinero eller Billys Billing.

5. Kast dig ud i det. Send emails og ring til dine leverandører. Hav en virksomhedsplan og måske en lille salgstale du har øvet, om hvorfor de netop skal sælge deres produkter til dig.

6. I Danmark findes der punktafgifter hvilket er afgifter pålagt forskellige importerede varer. Varer som fx. alkohol, sukker og chokolade har en punktafgift. Dog findes der også punktafgifter på varer man ikke lige skulle tro. Blandt andet på noget emballage, bomuld m.m. Se om du kan finde dit produkt her: http://vita.toldskat.dk - ring eventuelt til skat og spørg for at være 100% sikker.

Du skal selvfølgelig også betale skat og moms. Jeg vil råde dig til at sætte dig grundigt ind i tingene. Du kan starte med de her to websites: https://startvaekst.virk.dk/opstart og http://johnhannover.blogspot.dk

7. Ja det er muligt at lave en hjemmeside selv. Mange bruger Shopify, Wordpress med Woocommerce plugin, Wix eller DanDomain. Jeg bruger personligt Shoporama og kan klart anbefale det. Mange steder er det muligt at bruge en design skabelon som du så kan redigere lidt i så den passer til dig og din vare. 

Mht. betaling over nettet så skal du have en aftale med en indløser. Hvis du vil modtage Dankort skal du have en aftale med Nets. Det koster 1000kr i oprettelse og 250kr månedligt (+gebyr på transaktioner). Hvis du vil modtage internatione kort som fx. Visa og MasterCard skal du have en aftale med enten fx. Teller eller Clearhaus. Dernæst kræver det du har en konto hos fx. QuickPay eller Epay som er der hvor dine kunder indtaster deres kortoplysninger. Altså din link mellem dig og din indløser. Se denne side for info omkring kortbetaling www.kortgebyr.dk (virker ikke lige pt.)

Håber det hjalp lidt :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:31

1 - givet regler om indhold - check evt med fødevarestyrelsen som også kan svare på pt 3 som jeg tror er at det må du godt

2  nej- det er ren forhandling

4 ikke krav om kapital hvis personlig enkeltmandsvirksomhed - ikke krav om særskilt bankkonto MEN du skal ha dit CVR tilknyttet bankkontoen hvis du bruger en personlig, og KAN banken nægte. Der er i virkeligheden alt du behøver vide om stiftelse - om regnskabskrav, og alt muligt andet i min E-BOG OM PERSONLIG VIRKSOMHED som jeg godt vil anbefale dig at tygge igennem. Den er let at læse og giver dig en helt anden basis for at komme korrekt igang og sparer en masse bøvl

5 nej ikke erfaring med fødevarer og konserves, men det er jo bare at finde leverandører og forklare hvad du vil og hvad du forventer at kunne købe for mængder - er jo lidt et gæt i starten

6 - Du skal være importregistreret for at købe hvis det er fra uden for EU. Du skal angive importmoms - som ikke koster noget hvis du er momsregistreret - momsregistreres skal du så snart du forventer at sælge for 50.000 kr på en 12 mdr periode. Alt dette er indgående forklaret i bogen, også med hvordan

Din pris ved købet er så varens pris plus fragt, + evt told (forskellig fra produkt til produkt og land til land - regn 5-12% måske). Når du sælger - skal du hvis du forventer at komme over de 50.000 kr salg på 12 mdr også lægge moms på din pris = +25% på det du selv vil ha for varen. Jeg tror ikke der er punktafgift på de ting du taler om (som på f.eks. slik og vin osv) Hvis der er det, kommer den oveni

7 muligt ja, men om du kan tvivler jeg på, så regn med hjælp. Betalingsløsninger koster også. Det kan være oprettelse og det kan være brug - fra dankortets meget lave gebyr til noget med 2,5% + måske et fast gebyr - se evt. www.kortgebyr.dk. Der kan du sætte flueben til fra i dankort og sætte dine egne mulige tal for pris og salg, og se hvad der er billigst som øverste forslag. Også her er det nødvendigt med CVR nummer tilknyttet banken - evt via erhvervskonto

Jeg vil sige, start med bogen om personlig virksomhed der hvor du er - du vil behøve meget mere viden, for ikke at komme galt af sted - God vind med projektet, lyder godt - jeg savner altid saltagurker i almindelig handel :)

vh John Hannover

Tilmeldt 1. Jun 15
Skrevet kl. 19:43

Mange tak for jeres svar. Vil straks fortsætte med mine planer og bruge jeres input til og komme videre

Er det dig der har skrevet bogen hangover?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35

Mokkaholic:
Er det dig der har skrevet bogen hangover?
 Big Smile

jo da- det er derfor jeg skrev MIN e-bog - Hangover Big Smile thats me - ja det er jo noget af det som fornøjer ved stavekontroller - hvis jeg skriver hannover i words som underskrift, så har jeg straks hangover

vh John Hannover

Tilmeldt 1. Jun 15
Skrevet kl. 21:43

Haha ja sorry.

Din bog er købt og godt i gang med og læse den👍

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51

Mokkaholic:
Din bog er købt og godt i gang med og læse den👍
så har du også vundet retten til at kalde mig hangover mindst 3 gange til Geeked

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)