Hey Amino’er, Er en meget innovativ type, der får mange idéer til opfindelser, koncepter, m.v. Idéer, som jeg ikke altid selv har mulighed for at realisere selv. Dette kan bl.a. være pga. manglende kapital, overskud eller ekspertise indenfor området. Men selvom jeg ikke altid kan det, synes jeg ikke om bare at lade idéen ligge og ligeså langsomt dø ud eller blive taget af andre, for som man siger: ”Den sikreste måde at slå en ide ihjel på er at holde den for sig selv”. Derfor vil jeg høre jer, Amino. Hvad gør jeg? Hvem skal jeg sælge idéen til? Hvordan skal jeg undgå at personen/firmaet ikke bare hugger idéen – når det ikke nødvendigvis er den dybe tallerken der bliver opfundet? Glæder mig til at høre fra jer. // Kasper A |
Om at sælge en idé
- 1
Hej Kasper! En NDA er en fin måde at sikre hemmeligholdelse af din ide, men du skal nok regne med, at hvis du tager din ide med til Siemens eller en lignende stor virksomhed, så har de fastansat 10 advokater til at kunne omgås reglerne. HVIS du søger et interessant samarbejde med en af de store kanoner, skal du finde en måde at vise din ide på UDEN at de kan kopiere den. Nå, men så kommer vi til ideen. Du må lige uddybe om du er en innovativ type eller en kreativ type.... En populær betegnelse for innovation i forretningsverdenen er noget a la: Kommercialiserbart koncept + succesfuld implementering. Det betyder blot at en ide ikke er nok....ideer er svage og flere studier har vist at der skal over 3000 ideer til før man har 1 kommercialiserbar ide der kan laves et koncept på....og i mange tilfælde er det svært at se hvilken ide der er den rette. Derfor handler det om at vise virksomheden HELE vejen fra "tanke til faktura" som min gamle lektor sagde ;-) Hvilke ting har du gjort for at fyseliggøre ideen? Hvilke ting har du gjort for at udvikle det så det rammer kundernes behov eller latente behov? Kan du vise ledelsen en følsomhedsanalyse af hvordan optagelsen af denne ide kan påvirke deres forretning? (hvad får de ud af det?). En meget god ting er også at kunne påpege hvilke ting man mener bør videreudvikles og analyseres videre. Når det præcis ikke er den dybe tallerken der bliver opfundet kan du måske have svært ved retsligt at komme efter virksomhederne. Hvis din ide f.eks. er en naturlig udvikling af deres eksisterende produktportefølje kan man ikke binde en virksomhed med en NDA. Hvis det derimod giver en markant værdiforøgelse for virksomheden som et supplement til resten af deres forretning er det en anden sag. Hvis det ikke er virksomhedens kerneforretning kan det være at du skal tilbyde at du hjælper dem i gang med det....eller lignende. Bare skriv løs, men jeg ved ikke præcist hvad du er ude efter ;-) Mvh. Tobias
|
Lyder som om du er blevet r**rendt... ?!... det var en meget skeptisk udtalelse... :-) Jeg tror du vil blive overrasket over, hvor lidt de store firmaer egnetlig stjæler... de er jo interesseret i at det går alle godt, og hvis folk får "stjålet" deres ideer, kan det jo hurtigt komme i medierne og skade firmaet endnu mere... Men klart, der bliver da stjålet med arme og ben, men det er mest franskmænd der køber produktet, sender det til kina og får det nøjagtig kopieret... De er så bare aldrig markedsledere, men det har de det fint med.. |
Hej Brian, Ikke jeg, men en bekendt....han tog deres prototype med til Electrolux i Sverige og viste præcis hvor fantastisk den her var....og da mødet var færdigt sagde de tak og så kunne de gå hjem. 1 år senere spyttede de produktet ud fra fabrikken og det ville koster alt for mange penge for den enkelte at føre en sag imod en så stor koncern. Jeg skriver lidt vagt, da jeg ikke ved om han vil have at jeg afslører for meget! Og det kan da godt være at det ikke er dem alle der er sådan, men jeg ville helt klart tage mine forholdsregler og vise HVAD min ting kan og ikke hvordan jeg får den til det... Mvh. Tobias |
Når jeg har præsenteret ideer for investorer (Business Angels, Venture...) har de ikke gidet underskrive en NDA - som de siger; de bliver præsenteret for 10 nye ideer hver dag, hvis de skal underskrive en aftale for hver idé, så er der intet der bliver til noget. Men ved små-investorer og firmaere vil jeg helt sikker også præsentere dem for en NDA inden detaljerne bliver lagt på bordet. /Per B. Lauridsen |
Tak for de gode råd om NDA, var ikke bekendt med det :) Tobias: Jeg vil sige jeg er mest innovativ, altså evnen til at "skabe noget nyt". "kreativ [ZkræaYtiOw] adj. -t, -e Man udvikler sig hele livet, og jeg er stærkt igang med det lige pt. Jeg er god til at få nye ideer, dog kniber det med at gennemføre dem. Grunden er, tror jeg, at jeg mangler en samarbejdspartner der motiverer mig og udfordrer mig, så jeg ikke er den eneste der skal holde "dampen kørende". Dette er mit svage punkt, og dette har jeg indset og accepteret. Til gengæld vil jeg sige jeg står stærkt med at få nye idéer og virkelig arbejde grundigt med dem, hvis jeg har nogen/noget til at "skubbe" mig. Idéen dette indlæg er møntet på, er et café-koncept jeg fandt på for nogle år siden. En ny form for café der bliver blandet sammen med noget andet, jeg desværre ikke kan komme ind på her. En café der rammer en ny målgruppe og et nyt "sortiment", hvis man kan kalde det for det. Per B. Lauridsen: Har I så taget chancen og håbet på de ikke stjal det, eller har I sendt idéen til en sagfører i forvejen eller lignende? By the way: Er der nogen der ved hvordan processen foregår, hvis man skal realisere en idé til et TV-program (ikke en serie/film, men et show ala "Fra Skrot til Slot", der kræver deltagere)? Evt. kan henvise til noget matriale der kan være skrevet om dette? // Kasper A
|