Hej Jeg ville gerne høre om der er nogen herinde der sidder med det magiske råd når det handler om udarbejdelse af en forretningsplan? Jeg har fundet flere steder på internettet hvor man kan se skabeloner, eksempler og søge inspiration på hvorledes en sådan plan skal se ud, men mit problem er, at de fleste er yderst detaljeret i forhold til f.eks. budget, kunder osv.. Mit indtryk er, udefra de eksempler på forretningsplaner som jeg har set, at disse har haft drevet virksomhed i flere år inden de startede på udarbejdelse af forretningsplanen. Så mit spørgsmål er: - Kan man lave en forretningsplan der ikke er yderst detaljeret, men som alligevel bliver betragtet seriøst? På forhånd mange tak til dem der kan hjælpe.
|
Hejsa Silver
Hvis jeg var dig ville jeg tage et kig på "Business Model Canvas" - det er et simpelt og godt framework som jeg selv bruger.
Vægten her er lagt på et "Lean" Canvas som du kan lave på en eftermiddag og så justerer til løbende.
Min erfaring er at Forretningsmodeller i form af lange og detaljerede dokumenter ikke er ret meget værd. Virkeligheden ændre sig undervejs, og hvis du ikke har mulighed for løbende at justerer i din model efterhånden som du bliver klogere, ja, så er sådanne modeller bare spild af tid (og papir).
//Morten