|
Hej Amino. Jeg er en teenager der har nogle spørgsmål til hvad jeg skal gøre når (hvis) at jeg vil igang med at sælge noget. Jeg har længe gået spekuleret noget i, om jeg kan tjene lidt penge ved at sælge mine fotografier. Jeg har en ide om at jeg kunne forære nogle fotografier til for skellige små butikker i min by (Pizzariaer etc.) De kunne måske få nogle kort med lidt info om mig til kunderne hvis de spørger til fotografiet, og om hvordan de kan kontakte mig hvis de ønsker at købe. Jeg kender en del der muligvis ville være med til det. Nu bliver jeg usikker da det er mit indtryk at der er mange regler omkring det med at sælge. Må jeg overhovedet sælge uden at være registreret som en virksomhed? Skal jeg betale skat, hvis ja hvor meget? Skal jeg betale moms, hvis ja hvor meget? Er der andre ting jeg skal tænke på? |
Du må ikke optræde som firma hvis du ikke enten er 18 eller har dispensation fra statsamtet. Du må godt blive ansat til at tage fotos f.eks men så skal det firma der betaler dig, indberette det til skat
Du kan søge dispensation for at få CVR nummer http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html eller du kan sælge gennem forældres virksomhed f.eks - eller som sagt - lave det som en ydelse hvor du får betalt og betaler indberetter
Momspligt får man hvis man ved man sælger for over 50.000 kr på 12 mdr - og det gør du næppe
Skat foregår ved at du fører regnskab - alle indtægter minus udgifter (evt print/tryk) = overskud som du opgiver til skat
vh John Hannover
Bliv gratis medlem